Worldline [Euronext: WLN], een Europese leider in betaaldiensten, maakt het aantal transacties bekend dat in België werd uitgevoerd tijdens de periode van Black Friday en Cyber Monday. Op basis van het gebruik van bankkaarten in België geeft Worldline voor het eerst een volledig overzicht van de betaaltransacties, inclusief de weken voorafgaand aan Black Friday, om zo een duidelijk beeld te geven van de evolutie in betaalgedrag.
Black Friday (28 november 2025) was de drukste transactiedag ooit in België. In totaal werden 16.229.314 elektronische betaaltransacties verwerkt, een stijging van 7% ten opzichte van Black Friday 2024 (15.166.695 transacties).
Het aandeel e-commercebetalingen op Black Friday ligt traditioneel hoger ligt dan gemiddeld. De verhouding tussen fysieke kaartbetalingen (POS) en e-commerce-transacties bedraagt op Black Friday 27,09%, tegenover een 24‑maandengemiddelde van 20%. Hoewel er op Black Friday dus erg veel online transacties plaatsvinden, kende ook fysiek betaalverkeer een duidelijke piek.
Naast een stijging in online betalingen was er op Black Friday ook een uitgesproken toename van fysieke kaartbetalingen. Ten opzichte van andere vrijdagen in november lag het aantal POS-transacties merkbaar hoger. Voor winkels betekent dit dat Black Friday niet langer alleen een online fenomeen is, maar een volwaardige piekdag in de fysieke retail.
Op zaterdagen is een gelijkaardig effect zichtbaar: de zaterdag na Black Friday liet een bovengemiddeld aantal POS‑betalingen optekenen. Voor zondagen is een vergelijking moeilijker door de twee feestdagen begin november, maar e-commerce kende op 30 november een sterke piek.
Vanaf 17 november 2025 registreerde Worldline een duidelijke toename in het aantal betaaltransacties. De tweede helft van november ontwikkelt zich steeds meer tot een vaste jaarlijkse koopperiode.
Het aandeel e-commercebetalingen steeg in november tot gemiddeld 25%, tegenover 22,5% in oktober. Dat bevestigt dat consumenten hun eindejaarsaankopen steeds vroeger spreiden.
Cyber Monday (1 december 2025) werd met bijna 13 miljoen transacties een uitgesproken belangrijke shoppingdag, waarvan 30% online betalingen. Hoewel de totaalvolumes lager liggen dan op Black Friday – omdat Cyber Monday minder relevant is voor fysieke retail – bevestigen de cijfers dat Cyber Monday een sterke afsluiter is van het Black Friday weekend.
Een opvallend cijfer: tot en met 1 december 2025 heeft Worldline al evenveel transacties verwerkt (4.012.171.979) als in heel 2024 tot en met 20 december. Dat illustreert de structurele en aanhoudende groei van elektronisch betaalverkeer in België.