Wereldwijde gamesector blijft groeien

  • Gehele sector groeit met 13,3%
  • Mobiele games zijn goed voor 51% van de omzet.
  • Digitale games zijn de norm.
  • Groei is positief voor ontwikkelaars en fabrikanten zoals NVDA

    Jong en oud weten de weg naar games te vinden, wat hun interesses ook zijn. De gamesector groeit hierdoor jaar na jaar. Dat is niet gek, want deze sector blijft zichzelf vernieuwen. De klassieke consoles zijn nog steeds populaire keuzes voor echte gamers, terwijl andere gebruikers makkelijk de weg vinden naar games op hun mobiele telefoons en tablets. Het resultaat van deze ontwikkeling is een wereldwijde groei van maar liefst 13,3% in omzet. Er wordt voorspeld dat consumenten in 2018 maar liefst 13,7 miljard dollar uit zullen geven aan videogames.

    Gaming

    Wat opvallend is, is dat maar liefst 91% van de omzet binnen de sector afkomstig is van digitale producten. Waar hardcopy games vroeger de norm waren, is het tegenwoordig gebruikelijker om digitale producten en diensten aan te bieden aan gamers. Steeds meer consoles werken met een digitale interface waar gebruikers games kunnen downloaden. Hierdoor stijgt niet alleen het gebruikersgemak, maar is het ook eenvoudig om meerdere kleine producten aan te bieden. Uitbreidingen, gamepacks en andere digitale downloads zorgen ervoor dat de omzet van de game industrie alleen maar meer stijgt.

    Consoles tegenover mobile gaming

    Een unieke ontwikkeling in 2018 is dat maar liefst de helft van de omzet in de gamesector van mobiele platforms zal komen. Dit is de eerste keer dat deze historische grens wordt bereikt. Steeds meer consumenten ontdekken de wereld van de mobiele games, waardoor de omzet binnen deze sector met maar liefst 25,5% stijgt dit jaar. Het grootste deel van de inkomsten van mobiele platforms is te danken aan smartphones (80%). De overige 20% van de mobiele games wordt gekocht en gedownload door tabletgebruikers.

    Consoles en pc's spelen uiteraard nog steeds een belangrijke rol binnen deze industrie. Platforms zoals de Xbox One, Playstation 4 en Nintendo Switch zijn verantwoordelijk voor de overige 49% van de omzet. Daarom wil ook concurrent Google een eigen console gaan ontwikkelen. De verdeling tussen pc games en games voor consoles is vrijwel gelijk. Ook dit onderdeel van de sector blijft groeien, zelfs met de opkomst van mobiele games. De groei gaat wel gestaag. Pc games leveren jaarlijks 1,6% meer omzet op en consolegames zijn verantwoordelijk voor een groei van 4,1%.

    Positieve groei voor producenten

    De stijgende omzet in de gamesector is niet alleen goed nieuws voor ontwikkelaars van games. Ook de producenten van computerhardware profiteren van deze stijgende lijn. Bedrijven zoals NVDA liften mee op het succes van de gamewereld en zien hun koersen en de vraag naar hun producten stijgen. NVDA is verantwoordelijk voor het produceren van chips en grafische kaarten voor pc’s, laptops, verschillende gameconsoles en smartphones. De groei van de game industrie is dus op talloze manieren zichtbaar op de beurs. Dat geldt overigens ook voor Nederlandse bedrijven die games ontwikkelen.