Het vinden van het juiste personeel: 5 onmisbare tips

In de tijd dat veel bedrijven personeel zoeken en de werkloosheid daalt, wordt de spreekwoordelijke spoeling dun. Uiteraard heb je als werkgever het juiste personeel nodig. Want het is de bedoeling dat een nieuwe medewerker optimaal bijdraagt aan het doel van de organisatie. Maar hoe vind je het juiste personeel? In dit artikel geven we 5 onmisbare tips.

1. Weet wat het juiste personeel is

Personeelstips

Het is belangrijk dat je weet wat een nieuwe medewerker, de juiste maakt. Daarbij is het voor de hand liggend, dat je omschrijft wat voor functie hij of zij krijgt. Vervolgens wat de bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn. Maar daar komt ook nog eens bij dat iemand bij het bedrijf moet passen. Want een groep mensen werkt het meest efficiënt als zij zich goed voelen. En zij voelen zich pas echt goed, wanneer er een band is met de collega’s en het management.

2. Laat zien wie je bent

Al voor de werving en selectie procedure moet je daarom nadenken over het type persoon dat je zoekt. Om die vervolgens te bereiken, moet je organisatie de juiste uitstraling hebben. Als je een formeel ingesteld bedrijf bent, kun je dat beter direct duidelijk maken. De juiste kandidaat zal zich daar goed bij voelen, anders past hij of zij niet bij je bedrijf. Maak duidelijk wat de waarden en normen van je onderneming zijn. Ieder individu vindt het belangrijk om zich bij een groep aan te sluiten, die zijn of haar blik op de wereld deelt.

3. Bereik de goede doelgroep

Als je weet wie je zoekt en hoe je uitstraling moet zijn, begint de zoektocht. Een passieve manier is om een advertentie op een werving- en selectiewebsite te plaatsen. Door social media in te zetten kun je wat actiever duidelijk maken dat je een vacature hebt. Door middel van een executive search bureau kun je actief werkzoekenden vinden en benaderen. Maak gebruik van zoveel mogelijk netwerken. Zorg dat iedereen weet wat voor iemand je zoekt. Anders bereik je het juiste personeel niet.

4. Benader een kandidaat zelf

In de meeste branches is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is de kans klein dat het juiste personeel zichzelf aanmeldt. Je moet daarom zelf actief op zoek. Maar als je iemand hebt gevonden, moet je deze vervolgens ook zelf benaderen. We kennen allemaal de situatie dat iemand in je netwerk ‘iemand heeft getipt’. Vraag dan direct naar zijn of haar contactgegevens en neem contact op. Op dat moment kun je diegene direct duidelijk maken wat het werk inhoudt, wat voor bedrijf je hebt en je krijgt zelf al een indruk van de kandidaat.

5. Vraag het oordeel van anderen

Je omgeving is dus belangrijk. Je kunt nog zo’n groot netwerk hebben: samen met die van anderen bereik je veel meer mensen. Als een kandidaat zich aandient, is het van belang dat deze in het eerste gesprek al kennismaakt met zijn toekomstige collega’s. De mening van je bestaande werknemers is namelijk belangrijk. Luister daarom naar hun op- en aanmerkingen zodat jij meer kans hebt om het juiste personeel te vinden.

Het belangrijkste om de juiste medewerkers te vinden is zorgen dat je duidelijk hebt wie je zoekt. Zorg dat zoveel mogelijk mensen meezoeken. Daarnaast is het ook belangrijk dat je goed duidelijk maakt wat de functie inhoudt, maar ook hoe jouw bedrijf overkomt. Zorg dat je een omgeving biedt waar de juiste medewerker zich aan kan conformeren.