Ontwikkelingen op de elektrische automarkt

Duurzaamheid is al een tijd een belangrijk aspect in ons leven, de autorijder weet als geen ander hoe de auto-industrie zich inspant om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te krijgen. Uit een onderzoek gedaan door Wijkopenautos.nl, over de omschakeling naar duurzaam rijden in de occasionmarkt, blijkt dat er een stijgende lijn is van de verkoop van hybride auto’s en volledig elektrische auto’s.

Het onderzoek van Wijkopenautos.nl geeft inzicht in de registraties en marktaandelen van hybride en elektrische auto’s als ook de occasions. Tijdens het onderzoek is gekeken naar de Europese statistieken van 1 miljoen verhandelde auto’s bij Wijkopenautos.nl tussen 2014 en 2017.

Wat bleek dat in de periode 2014 tot 2017 (met totaal 38.271.446 nieuw geregistreerde personenauto’s in heel Europa) een langzame groei is te zien in hybride en elektrische auto’s. Tussen 2014 en 2015 maakt de hybride een groei van 0,85%, het jaar daarop een minder vlotte stijging van 0,12%. De elektrische auto stijgt in Europa procentueel minder hard. In 2015 steeg de elektrische auto met 0,44%, maar in 2017 is er maar liefst een stijging van 0,72% waarneembaar.

Nieuweautos
Electrischeautos

Nederland doet het goed als het gaat om de overstap naar zuinige auto’s. Uit de vergeleken landen bleek Nederland voorloper te zijn wat betreft de overstap naar hybride/elektrisch. We zien nieuwe veranderingen in de hybride markt. Er worden minder nieuwe hybrides verkocht en meer aangeboden als occasion. Afgelopen jaar is de verkoop van de stekker hybride (PHEV) met 93 procent gedaald. De volledige hybrides (HEV) zijn daarentegen wel flink gestegen. Van 11.034 naar 17.650 verkochte hybrides, een stijging van 60%. De verkoop van elektrische auto’s is ook aan het stijgen. De reden van de daling van hybrides is het wegvallen van het fiscale voordeel. Hybride rijders moeten na 1 januari 2017 weer gewoon 22% bijtelling betalen omdat de hybride minder zuinig bleek dan gedacht. Een reden voor Nederlanders om van hybride over te stappen op elektrisch.

In 2015 hadden 88,21% van de auto’s een traditionele verbrandingsmotor, 0,82% was elektrisch en 10,98% van de auto’s was hybride. In Nederland bleek maar liefst 6,67% van de nieuw geregistreerde auto’s hybride (2014 t/m 2017) en 1,85% een volledig elektrische auto. De groei is nog klein maar hij is er wel. In de markt van hybride en elektrische occasions is ook een stijging zichtbaar. Vanaf 2015 tot en met 2017 is het aandeel hybride occasions 0,32% en het aandeel elektrische auto’s 0,11%.

België loopt daarentegen nog achter met een percentage van 2,66% als nieuw geregistreerde hybride en maar 0,38% elektrisch in de periode van 2014-2017. En in de occasionmarkt zien we dat maar 0,16 procent hybride en 0,07 procent elektrisch wordt aangeboden. Waar in Nederland een daling te zien is in de verkoop van hybrides, gaat het in België beter. Hier kun je bij de aanschaf van een hybride van nog redelijk fiscale voordelen genieten.

Andere verklaringen voor de snelle groei naar een elektrische toekomst in bijvoorbeeld Nederland hebben te maken met het elektrische wegennetwerk. Nederland is koploper met maar liefst 191,3 oplaadstations per 100.000 inwoners. Bij België gaat het minder snel, daar moeten ze het doen met 15,5 oplaadstations per 100.000 inwoners. Veel mensen laden om deze reden hun auto thuis op, gewoon aan de muur. Wel moeten hiervoor extra kosten worden gemaakt. De muurdoos die hiervoor nodig is heeft meer oplaadkracht en dat financiële plaatje kost 1.000 tot 2.000 euro.

Laadstations

Laadstations per 100.000 inwoners