Offline reclame nog steeds het effectiefst

Waar we begin van de jaren ‘2000 nog vaak horen dat ‘print dood zou zijn’ zien we hier nog steeds geen bevestiging van. Wel is natuurlijk de postzegel heel erg op zijn retour maar we blijven papier toch nog steeds gebruiken, vooral voor officiële documenten. Veel marketeers stellen dan ook dat de beste mediamix een combinatie is van print en online. Ook op online is trouwens een tanend beeld te zien want hier is de opkomst van de zogenaamde adblockers ook erg fors. Daarnaast zien we op het internet natuurlijk ook veel bulk banners waar mensen steeds minder waarde aan hechten. Daarnaast worden ook popups vaak als heel irritant ervaren.

Tv-reclames blijken trouwens nog steeds het effectiefste te zijn aldus het onderzoek van TNS Europe zoals op advertentieplatform Adformatie gepubliceerd werd. Gemiddeld 80 procent van de respondenten stelt te kunnen herinneren de afgelopen 30 dagen een televisiecommercial te hebben gezien. Ter vergelijking: het percentage respondenten dat reclame heeft gezien op blogs en fora is met 26 procent fors lager. Ook zijn reclame-uitingen in winkel nog steeds goed zo stelt het onderzoek. Ook hier kan een combinatie van online een goed idee zijn; bijvoorbeeld digitale billboards. Partijen die de zogenaamde offline reclamemogelijkheden aanbieden is onder andere Flyerzone voor Flyers.