Google gaat met koop-knop Amazon achterna

Alphabet speelt met het idee om een koop-knop en leveringen in twee dagen aan te bieden via Alphabet Shopping. Het bedrijf wil meer internetgebruikers overtuigen Alphabet te gebruiken bij de plannen voor een online aankoop. Momenteel surfen de meeste consumenten rechtstreeks naar sites als Amazon.com en eBay als ze op zoek zijn naar een bepaald product.

Met de koop-knop wil Alphabet het gemakkelijker maken voor internetsurfers om rechtstreeks vanuit de zoekresultaten van Alphabet Shopping met één klik een product te bestellen. Klanten moeten daarvoor slechts één keer hun kredietkaartgegevens invullen. Amazon.com biedt in zijn advertenties al langer een gelijkaardige functie aan.

Alphabet Shopping zou ook aan online-handelaars ook willen voorstellen om promotie te maken voor een levering binnen de twee dagen. Dat is niet zo snel als Amazon.com , dat bestellingen binnen één dag thuisbezorgt aan klanten die een abonnement op Amazon.com Premium nemen. Bij de nieuwe dienst van Alphabet zou een dergelijk abonnement niet nodig zijn.

Online winkeliers niet erg happig

Het is echter nog niet duidelijk of die nieuwe functies er wel komen. The Wall Street Journal bracht het nieuws over de Alphabet -innovaties, terwijl Alphabet zelf alle commentaar weigerde.

Het bedrijf is nog in onderhandeling met online-handelaars. Deze zouden volgens bronnen van de krant vrezen dat het plan van Alphabet een sterkere prijsconcurrentie zou creëren. Bovendien willen ze de controle over de shopping-ervaring niet kwijt raken.

Indien Alphabet de koop-knop zou invoeren, krijgt het internetbedrijf ook waardevolle informatie over de identiteit van de consumenten die na een blootstelling van een advertentie tot een aankoop overgaan. Daardoor zou ook de prijs van advertenties de hoogte kunnen ingaan.

De voorbije jaren gebruikt een steeds kleiner wordend aandeel van de online shoppers Alphabet als eerste bron van informatie over prijzen en producten. Vijf jaar begon nog 24 procent zijn zoektocht op Alphabet , tegenover slechts 18 procent op Amazon.com . Dit jaar gebruikte in Amerika 39 procent van de consumenten meteen Amazon.com om een product te vinden, terwijl nog slechts 11 procent eerst op Alphabet keek.

Eric Schmidt, chief executive van het internetbedrijf, beschreef Amazon.com ooit als de grootste zoekrivaal van Alphabet .

Overigens zal Alphabet de consumenten ook nog moeten overtuigen dat het correct omgaat met hun bank- en kredietkaartgegevens. Volgens een onderzoek van Bizrate Insights vertrouwt 45 procent van de consumenten Amazon.com met financiële gegevens, maar Alphabet haalde slechts een score van ongeveer 13 procent.

Bron: Express.be