Zo maak je zelf eenvoudig een nieuwsbrief

Houd jij je veel bezig met beleggen, en zou je je kennis ook graag met anderen willen delen? Hiervoor is een nieuwsbrief een ideaal middel. Maar denk jij dat je met alle financiële kennis die je hebt, je niet zelf in staat zal zijn een nieuwsbrief op te stellen? En dat je hier toch echt andere professionals voor nodig hebt, zoals een programmeur, een grafisch ontwerper en een tekstschrijver? Wees niet bang, een nieuwsbrief maken kan tegenwoordig echt iedereen.

Beleggenaandelen

Waarom een nieuwsbrief?

Zijn er mensen geïnteresseerd in jouw mening over bepaalde financiële zaken, zoals voorspellingen over de aandelenmarkt of wat de aandelen van specifieke sectoren of bedrijven gaan doen? Of willen ze graag altijd op de hoogte zijn van het laatste economische nieuws? Natuurlijk kun je ze dan hun emailadres vragen en ze dagelijks of wekelijks een mail sturen met daarin het belangrijkste nieuws of je voorspellingen. Als je het iets professioneler aan wil pakken, kun je dit beter via een nieuwsbrief doen. Zoals gezegd kun je tegenwoordig ook zonder al teveel technische of grafische kennis eenvoudig nieuwsbrieven maken. Hiermee heb je een veel mooiere opmaak, iets dat zeker bijdraagt aan het uitbreiden van je lezerskring en de aandacht die de lezers voor de boodschap zullen hebben. Bij Newsletter2Go bijvoorbeeld heb je de keuze uit diverse templates die je zelf gemakkelijk kunt vullen met tekst of afbeeldingen.

Tips voor de opmaak van een nieuwsbrief

Ontvang je zelf ook nog wel eens een nieuwsbrief waarvan afbeeldingen of tekst niet goed worden weergegeven, of waar de tekst uit beeld loopt? Grote kans dat degene die het verstuurt heeft, geen vaste template heeft gebruikt. Een nieuwsbrief die niet goed wordt weergegeven wordt in negen van de tien gevallen direct weggeklikt en verwijderd. Let er dus op dat de template responsive is, en getest is voor diverse emailprogramma’s.

Gebruik verder niet al te felle kleuren als achtergrond. Al vind je het zelf misschien nog zo mooi, het kan de lezer teveel afleiden van de boodschap die je wil overbrengen. Zorg daarnaast voor structuur in de nieuwsbrief door te werken met tussenkoppen. Zo voorkom je dat je een lange lap tekst krijgt die niemand gaat lezen. Ook voldoende witruimte tussen de alinea’s vergroot het leesplezier en -gemak.

Tips voor de inhoud van een nieuwsbrief

De opmaak van de nieuwsbrief moet uitnodigen tot het lezen van de inhoud, hierom draait het uiteindelijk. Houd zinnen altijd kort en bondig, wollige taal een lange zinnen schrikken een hoop mensen snel af. Zoals hierboven ook al is vermeld, is het belangrijk om kleine alinea’s te maken, met tussenkopjes om het onderwerp aan te duiden. Eens wat minder inspiratie of nieuws om te vermelden? Neem dan niet klakkeloos een ander nieuwsartikel of blog over, maar schrijf er een kort intro over en verwijs ernaar door middel van een link. Wil je trouwens graag dat bepaalde onderwerpen opvallen? Maak deze dan dikgedrukt of cursief. Gebruik geen overbodige hoofdletters, dit wordt als schreeuwerig en spammerig gezien.

De titel van een nieuwsbrief is trouwens iets waar echt altijd goed over nagedacht moet worden. Deze moet de ontvanger immers aanmoedigen de nieuwsbrief te openen. Ook hier geldt: geen overbodige hoofdletters of schrijftekens. Belangrijk is dat de kern van het onderwerp aan het begin van de titel geplaatst is. In veel emailprogramma’s worden slechts de eerste 40 tot 45 tekens van de titel weergegeven.

Tot slot: mogelijkheid tot uitschrijven

Vergeet trouwens niet altijd een mogelijkheid tot uitschrijven te vermelden. Er kunnen immers mensen zijn voor wie de nieuwsbrief op een gegeven moment niet relevant meer is. Een duidelijke opt-out geeft een betrouwbare indruk.