Solide commercieel momentum zorgt voor sterke groei van de omzet uit retaildiensten
Persbericht Embargo tot 24 april 2019 om 7.00 u Gereglementeerde informatie
Financiële informatie voor het eerste kwartaal van 2019
Solide commercieel momentum zorgt voor sterke groei van de omzet uit retaildiensten
Nettotoevoegingen voor mobiele abonnementen: +21 duizend / +53,6% j-o-j
Nettotoevoegingen in het convergente segment: +20 duizend / +5,8% j-o-j
Omzet: +3,8% j-o-j / Omzet uit retaildiensten: +13,5% j-o-j
EBITDAaL -3,8% j-o-j (+14% j-o-j zonder de impact van mvno-inkomsten)
Operationele hoogtepunten voor Orange Belgium in Kw1 2019
Nog steeds solide commercieel momentum voor het mobiele postpaidsegment. Het aantal klanten met een mobiel abonnement steeg met 21 duizend (+6,9% j-o-j) tot 2,5 miljoen abonnees. Nieuwe klanten kiezen steeds vaker voor duurdere tariefplannen.
Nettotoevoegingen in het convergente segment bevestigen aantrekkelijkheid van het aanbod. Als bundel voor breedband en tv heeft het Love-aanbod op de markt nog steeds de beste prijs-kwaliteitverhouding. Orange Belgium wist 20 duizend abonnees te veroveren en bereikte een mijlpaal van 200 duizend Love-klanten (+64,4% j-o-j). Het aantal convergente mobiele klanten vertegenwoordigt 12,7% van alle mobiele postpaidklanten.
De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen vertoont nog steeds een sterke groei, terwijl de ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten enigszins afneemt. De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen steeg met 7,7% j-o-j tot € 77,4 omdat er geen prijspromoties zijn georganiseerd, omdat er steeds vaker gekozen wordt voor de vastelijnoptie en dankzij de omzet uit verbindingskosten. De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten lag 1,1% j-o-j lager aangezien de toenemende omzet uit abonnementsdiensten de lagere bundeloverschrijdende inkomsten niet volledig compenseerde.
nettotoevoegingen kwartaal over kwartaal (in '000)
14
21
53.6%
ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten (€ per maand)
21.1
20.8
-1.1%
Convergente klanten (in '000)
122
200
64.4%
nettotoevoegingen kwartaal over kwartaal (in '000)
19
20
5.8%
ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen (€ per maand)
71.8
77.4
7.7%
Convergente mobiele klanten als % van de klanten met een mobiel abonnement
8.0%
12.7%
471 bp
Geconsolideerde financiële hoogtepunten in Kw1 2019
De omzet steeg met 3,8% tot € 318,2 miljoen. De omzet uit retaildiensten is verder blijven groeien (+13,5% j-o-j). Alweer was de groei voornamelijk te danken aan de convergente diensten (+83,4% j-o-j) en abonnementen met alleen mobiele diensten (+3,0% j-o-j). Het verlies aan mvno-inkomsten vertegenwoordigt € 12,1 miljoen.
EBITDAaL getroffen door het verlies van de mvno-inkomsten van Telenet. Tegenover Kw1 2018 is de EBITDAaL met 3,8% j-o-j gedaald tot € 58 miljoen. Zonder de impact van de lagere mvno-inkomsten zou de EBITDAaL j-o-j met 14% j-o-j zijn gestegen door de hogere omzet en de beheersing van de directe kosten. Opnieuw wist Orange Belgium het EBITDA-verlies van de kabelactiviteiten te beperken, dit kwartaal tot € 1,1 miljoen, in vergelijking met een verlies van € 5,9 miljoen in Kw1 2018.
Financiële vooruitzichten voor 2019 bevestigd.Orange Belgium verwacht een lichte stijging van de omzet, een EBITDAaL van € 285 - € 305 miljoen en stabiele eCapex.