Vrachtwagenchauffeurs maken over het algemeen lange dagen. Uiteraard is vermoeid de weg opgaan geen goed idee. Hiermee wordt het risico op een ongeval vele malen groter. Niet voor niets zijn rij- en rusttijden vanuit de overheid streng geregeld. Houd je hier dan ook aan en stap niet met extreme vermoeidheid zomaar je vrachtwagen in. Wat zijn de consequenties als je dit toch doet en wat kun je doen om toch uitgerust achter het stuur te stappen van je truck?
![]() |
Vermoeide truckers zorgen voor de nodige gevaren op de weg. Ze zijn zelfs de belangrijkste veroorzakers van ongelukken op de snelweg. Een vermoeide of oververmoeide chauffeur is minder alert en dus is de kans op een ongeluk groter. Dit bleek al uit de conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2012. Veel chauffeurs voelen zich destijds onder druk gezet door zowel werkgevers als opdrachtgevers. In 2016 bleek uit een enquête dat ruim 45 procent van de chauffeurs zich niet hield aan de regels omtrent rust- en rijtijden.
In de wet zijn daarom regels vastgelegd omtrent rust- en rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs. Zowel dagelijks als wekelijks moet er voldoende rust worden genomen. Wat zijn de belangrijkste wettelijke richtlijnen?
Om te bewijzen dat de bestuurder zich aan de wetgeving houdt, moet hij elke 28 dagen zijn bestuurderskaart uitlezen. Deze data gebruikt de Inspectie Leefomgeving en Transport om te controleren of de chauffeer voldoende rust heeft gehad.
Vermoeidheid achter het stuur overkomt de beste chauffeurs. Toch kun je van alles doen om uitgerust de weg op te gaan. Wij zetten een aantal tips voor je op een rij:
Blijf je toch last houden van vermoeidheid? Ga dan het gesprek aan met je werkgever óf maak een afspraak bij de dokter.
Lees meer over het regels en tips over rust- en rijtijden op FleetGO.nl