Het grote succes achter Pokémon GO

Pokémon GO, wie kent het niet? Mocht je het niet spelen, dan heb je er vast wel veel over gehoord. Het is een spel wat je kunt downloaden op je Iphone of Android toestel. Het spel wordt overal besproken: in de vriendenkring, bij de familie en zelfs in het nieuws. Je kunt er ook gewoon niet omheen: de Pokémon GO gekte is een feit. Maar wat is het verhaal achter deze gekte? Je leest het hier.

Het begon allemaal bij John Hanke. John ondersteunde een start-up bedrijf genaamd Key Hole. Google heeft dit bedrijf in 2004 overgenomen. Uiteindelijk is dit idee het bekende Google -Earth geworden. Daarna heeft John nog 6 jaar bij Google gewerkt aan Earth, Maps en andere gerelateerde projecten met een stuk of 30 mensen. Dit groeide echter uit tot een project waar meer dan 1000 mensen voor gingen werken. Dat was het moment dat John iets meer ondernemends wilde doen. Onder goedkeuring van Google mocht John en zijn team games ontwikkelen onder Google waarbij ze plekken in de wereld gebruikten.

De voorwaarden van de game van John moesten zijn: onderzoek, ontdekking, beweging, en sociaal. John en zijn team brachten Field Trip uit. Een app op je smartphone waarbij je informatie over historische en culturele dingen in de buurt kunt opzoeken. Je moest dus echt naar de plekken toe om informatie te krijgen. Hieruit volgde Ingress, de voorloper van Pokémon GO. Het kon de eerste twee jaar alleen op Android gedownload worden. Vanaf 2014 kon het pas op de iPhone gedownload worden. Het was een augmented realityspel met de voorwaarden waar de game aan moest voldoen. En dat deed het: je kon 1 van de 2 teams kiezen en moest met je team zoveel mogelijk portalen veroveren. De portalen waren bekende plekken in jouw dorp/stad. Dat spel werd erg populair, maar toch kon het nog voor een wijder publiek.

En daar kwam het idee om samen te werken met Pokémon. Pokémon werd uitgezonden in 200 landen en was een programma wat bijna iedereen kende. Waren het niet de kinderen, dan waren het wel de ouders van de kinderen die ze er mee zagen opgroeien. In 2014 haalde Google een 1-april grapje uit. Ze brachten Pokémon in Google Maps. Daar werd een video van gemaakt en deze werd meer dan 18 miljoen keer bekeken. Dat was het moment waarbij John en zijn team naar de Pokémon Company stapte en zeiden: we moeten hier een game om gaan bouwen.

Sinds de lancering van Pokémon GO op 6 juli 2016 heeft het spel na 1 maand al 500 miljoen downloads en meer dan 200 miljoen verkoop opgeleverd. En aan het einde van de maand juli, wanneer het spel ook in Japan verkrijgbaar was, maakte de app 10 miljoen dollar per dag. Dat is nog nooit eerder voorgekomen in de in-app Game industrie. Wat ook erg goed is, is dat de game downloadbaar was voor iPhone en Android tegelijk. Sinds 6 juli (lancering Pokémon GO) zijn de aandelen in Nintento met 120% gestegen, wat 23 biljoen dollar toevoegt aan de marktwaarde van Nintendo. Het bedrijf is nu 42,5 biljoen waard. Dat is meer dan Sony, Canon, Panasonic of Toshiba.

Heb jij nog geen Pokémon GO? Dan kun je het downloaden op je nieuwe iPhone 7 of andere smartphone. Er zijn namelijk nog meer mogelijkheden voor dit spel in de toekomst. Bijvoorbeeld een update waarbij ze nog meer Pokémon introduceren. Denk jij dat de aandelen nog verder zullen stijgen?