Aantal auto’s in Nederland blijft stijgende lijn vertonen

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal auto’s op de Nederlandse wegen steeds meer toeneemt. Eind 2018 stond de teller wat dat betreft op meer dan 8 miljoen voertuigen. Voor wat betreft het kopen van nieuwe auto’s blijken de Nederlanders op dit moment zelfs de absolute koplopers van Europa te zijn. De meeste auto’s die verkocht worden, zijn nog steeds doorsnee benzineauto’s. Het aantal nieuwe elektrische en hybride-auto’s is in het totale plaatje nog marginaal, maar laat daarentegen ook een duidelijke stijging zien. Met name het hogere prijskaartje dat aan dit soort duurzame auto’s hangt, lijkt op dit moment nog de hoofdreden te zijn dat een groot deel van de autokopers er nog geen een gekocht heeft. Deze trend zou kunnen veranderen als de markt voor duurzame auto’s volwassener wordt en er ook meer verschillende goedkopere varianten op de markt verschijnen.

Groter aantal autoleningen

De toenemend vraag naar auto’s in Nederland heeft ook zo z’n impact op het aantal aanvragen voor autoleningen. Daarbij worden kredietaanvragen momenteel nog eens extra gestimuleerd vanwege de historisch lage rente die op geleend geld van toepassing is, zodat maandlasten relatief laag uitpakken. Het betrekkelijke gemak waarmee consumenten momenteel goedkope autoleningen af kunnen sluiten, heeft ook vaak tot gevolg dat ze besluiten een iets hoger bedrag te lenen, zodat hun nieuwe auto ook van allerlei gadgets en moderne snufjes voorzien kan worden. Vanzelfsprekend is het nooit verstandig om teveel te lenen. Dat zou op termijn namelijk tot financiële problemen kunnen leiden. Veel online kredietverstrekkers beschikken in dat kader over online tools die exact kunnen berekenen wat een verstandig kredietlimiet is. Probeer daarnaast de aflosperiode altijd zo kort mogelijk te houden. Langer aflossen betekent weliswaar lagere maandlasten, maar uiteindelijk ook meer rentekosten. Een zo kort mogelijke aflosperiode voorkomt daarnaast ook dat er nog steeds aan een auto afbetaald wordt terwijl deze qua waarde misschien al praktisch is afgeschreven.

Stijgende kosten drukken

De kosten voor het aflossen van autoleningen zijn op dit moment dan wel aangenaam laag, maar tal van andere bijkomende kosten waar autorijders mee te maken hebben zijn de afgelopen jaren juist fors gestegen. De steeds hoger wordende brandstofprijs is daar slechts één voorbeeld van. Ook aan wegenbelasting moet elk jaar meer betaald worden, waarbij stijgingen van vele tientallen procenten in sommige provincies de normaalste zaak van de wereld lijken te zijn. Een andere kostenpost voor automobilisten is de verplichte autoverzekering, die eveneens de dans van de prijsstijgingen niet lijkt te kunnen ontspringt. Toch is er op dit laatstgenoemde vlak nog volop sprake van stevige concurrentie tussen verzekeraars waardoor een goedkope autoverzekering nog steeds tot de mogelijkheden behoort voor hen die er de moeite voor nemen om op zoek te gaan naar de beste alternatieven met de scherpste premies.