Hoe is eSports zo interessant geworden voor investeerders?

Online gaming is al lange tijd niet meer de wereld van een werkloze tiener die niets beter weet om de tijd mee te verdrijven. Het is geen terrein meer van mensen die met een paar knaken op de voorste plekken komen te staan en het slagveld domineren. Het is serious business geworden. Maar tegelijkertijd is het een business waar de grote investeerders pas net komen kijken.

Hoe werkt dat nou allemaal en waarom wordt eSports een geweldige investering genoemd – en hoe kun je eigenlijk investeren?

FOMO! Of toch niet?

Het eerste dat geroepen wordt wanneer het gaat om investeren in eSports, is natuurlijk FOMO. De welbekende angst om de boot te missen. Maar is dat het hele verhaal? Geenszins. Wereldwijd spelen professionals games en plaatsen streams online. Deze worden wereldwijd veel bekeken door mensen in Azië, Noord-Amerika en Europa. Is het een succesvolle stream, dan wordt de content gedeeld, waardoor een domino-effect plaatsheeft.

En dan wordt het interessant. Sommige gamers hebben een bereik dat richting de 100 miljoen gaat. Vergeet de influencers, het zijn de gamers die gaan zorgen voor een revolutie.

Hoe kan ik hierin investeren dan?

Er zijn verschillende manieren om te investeren. Voor de gemiddelde investeerder wachten natuurlijk de aandelen in e-gaming, maar ook sponsordeals of het investeren in een team. Deze business wordt steeds meer waard, maar het rendement is relatief onzeker. De eerste plekken op toernooien leveren veel op. Kan het team op één eindigen dankzij jouw investeringen, dan geeft dat natuurlijk een leuk rendement.

Maar het wordt veel interessanter wanneer je een merk of bedrijf hebt en de naamsbekendheid wilt vergroten. Denk aan sponsordeals, maar ook aan het plaatsen van advertenties of jouw logo op de caps van de spelers. Miljoenen mensen wereldwijd komen met jouw brand in aanraking. Ook wanneer zij dit niet bewust zien, zal het merklogo herkend worden wanneer zij de volgende keer online een aankoop willen doen.

Wat gaat de toekomst brengen voor investeringen in eSports?

League of Legens, Dota 2, Counter-Strike, het zijn slechts drie namen uit de ellendig lange lijst met spellen waar de eSporters geld mee verdienen. De mogelijkheden op het gebied van eSports nemen steeds verder toe, aangezien de infrastructuur de laatste tijd flink uitgebreid is, bijvoorbeeld door Twitch waar de gebruikers hun content kunnen streamen. Ongeacht of dat een spelletje Deal or No Deal live of FIFA is.

Hoewel het aantal spelers en volgers al erg groot is, gaat het om een markt die in de startblokken staat. En dat is ontzettend goed te merken wanneer we kijken naar de investeerders. Er wordt namelijk veel contact gezocht met de sporters zelf door bedrijven en investeerders die graag een aandeel willen hebben, maar geen precieze invulling voor kunnen stellen.

Vreemd is dat niet. De echt grote mogelijkheden zullen in de aankomende maanden pas echt duidelijk worden, terwijl het prijzengeld in het gemiddelde toernooi al ruim boven de één miljoen staat en alleen maar verder blijft stijgen.

Zit er wel ROI in?

Net als bij andere manieren van investeren gaat het ook hier om risicospreiding, om het bepalen van het rendement en het zetten van investeringsdoelen en een horizon voor de langere termijn. De kans is groot dat vooral investeerders met feeling voor deze markt leuke resultaten neer kunnen zetten, omdat zij net wat makkelijker een point of entry kunnen vinden dat niet voor iedereen even gemakkelijk te vinden is. En voor de investeerders die dit nu nog niet hebben, is er meer dan genoeg tijd om de juiste personen op de goede plekken te zetten om dit op tijd te regelen. Want zelf mee gaan spelen, dat is net even geen strak idee.