Een youngtimer als oplossing tegen stijgende autolasten

Als ondernemer kunnen de autolasten de pan uit rijzen, als je niet oplet. De premie voor autoverzekeringen is in 2019 verder gestegen door een stijging van het aantal schademeldingen. Daarnaast berekent de overheid de bpm over de CO2-uitstoot in gram/km voor een personenauto of over de nettocatalogusprijs voor een motor of bestelauto. Ten slotte betaal je bijtelling. Door te kiezen voor een youngtimer, een tweedehandse zakelijke auto, is het mogelijk om flink wat geld te besparen.

Wat is een youngtimer

Een youngtimer is een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst op kenteken is gezet. Op het moment van schrijven is dit een auto uit 2004 of ouder. Voor slechts een paar duizend euro tik je een mooie youngtimer op de kop die vroeger een premium model was. Ga altijd voor een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is en koop deze bij een betrouwbare garage of autobedrijf. Op deze manier weet je zeker dat je een goede auto koopt waar je geen buitensporige kosten voor reparatie en onderhoud aan kwijt bent. Per jaar moet je 35 procent van de dagwaarde optellen bij je inkomsten. Hier zit al een groot voordeel in: je gebruikt niet de oorspronkelijke catalogusprijs, maar de dagwaarde. Als je een auto koopt waar je begin 2000 nog €90.000 voor neerlegde, maar jij hebt deze gekocht voor €7.500 betaal je slechts €2.625 bijtelling. Door van te voren de autoverzekering berekenen weet je ook precies wat je hier aan kwijt bent.

Wel een aftrekpost

Je geniet wel van alle pluspunten van een zakelijke auto. Alle kosten die je maakt mag je aftrekken van je winst. Hier valt zowel de wegenbelasting onder als brandstof, reparatie, parkeergeld, tol en een rondje door de wasstraat. Autoverzekering berekenen doe je om inzicht te krijgen in de maandelijkse lasten. Ook deze kosten kun je namelijk aftrekken. Al deze kosten bij elkaar zorgen ervoor dat jij aan het eind van het jaar minder belasting hoeft te betalen. De bijtelling moet je wel optellen bij de winst, maar dit bedrag ligt zeer waarschijnlijk een stuk lager dan de besparing die de aftrekposten je opleveren.

Btw op youngtimer

Youngtimers zijn over het algemeen marge-auto's, wat inhoudt dat de auto minimaal in het bezit is geweest van een particulier in Europa. Vanaf dat moment wordt de auto btw-vrij doorverkocht en is het een marge-auto. Als je de auto ook privé gebruikt, moet je ieder jaar 1,5 procent van de cataloguswaarde opnemen als btw voor privégebruik. Indien we verder rekenen met ons eerdere rekenvoorbeeld houdt dit in dat je jaarlijks €1.350 op moet tellen bij de af te dragen btw door het privégebruik. Al in al is dit waarschijnlijk een veel meer voordelige optie dan het leasen van een nieuwe auto en het geld dat je overhoudt, kun je onder andere gebruiken om slim weg te zetten, bijvoorbeeld door te investeren in aandelen.