Enorme kentering autoverkoop, meer elektrische auto’s verkocht

Steeds meer lijkt het er op dat het tijdperk voor de dieselauto’s voorbij aan het gaan is. Met de steeds strengere milieuwetten kiezen veel autorijders steeds vaker voor een elektrische auto. Dit ondanks ook berichten over steeds schonere diesels en het feit dat de elektriciteit voor de elektrische auto’s ook vaak niet groen is (doorgaans uit steenkoolcentrales). Dit jaar zakte de verkopen van dieselauto’s met ruim 45,3 procent terwijl de verkopen van elektrische auto’s juist met 21 procent toenam zo meldde kenniscentrum Aumacon eerder.

Elektrischtanken

In getallen betekende het dat dit jaar 26.558 nieuwe diesels verkocht werden terwijl het er een jaar terug nog 48.544 waren. Deze daling kwam niet ten bate van de LPG of CNG auto’s want ook daar daalden de verkopen. Waterstofauto’s worden in Nederland nog amper verkocht: dit jaar staat de teller op 104 verkochte auto’s die op waterstof rijden. De Tesla Model 3 is nu in Nederland de meest populaire 100% elektrische auto. Eerder waren ook de hybrides erg populair maar door de gestegen bijtellingskosten van 2018 daalde de verkoop hiervan met een gigantische 93 procent. De automarkt is dus volop in beweging en dit zien we ook in de Scandinavische landen. Zo worden in Noorwegen op termijn auto’s op fossiele brandstoffen in zijn geheel verboden. In de andere Europese landen loopt het nog niet zo’n vaart en al helemaal niet in Oost-Europa waar milieumaatregelen erg laag op de agenda staan.

Bijtellingen hoger voor duurdere auto’s

Ook bij onze Oosterburen zien we dat elektrische auto’s nog steeds niet populair zijn. Dit is opvallend te noemen want de Duitse regering voert al jaren een duurzaam beleid met tal van subsidies op wind- en zonne-energie. De Duitse autoproducenten zijn wel zeer in de weer met de ontwikkelingen van niet-fossiele auto’s. Kenners zeggen dat het in de markt wachten is op een betaalbare niet-fossiele auto die voor de massa geproduceerd kan worden zoals de Volkswagen Golf eerder. Tesla lijkt de koploper nu qua aanbod van elektrische auto’s maar al deze auto’s zitten nog steeds in vrij hoge prijsklassen met dus ook al met al hogere bijtellingen. Auto’s die boven de 50.000 euro kosten krijgen een bijtelling van 22 procent. De auto’s onder die 50.000 euro zitten op de 4 procent bijtelling. Al met al een enorm verschil dus. Het kan dus zeker lonend zijn om u te verdiepen in de diverse mogelijkheden. Vooral ook omdat er eigenlijk nog geen 2e hands markt voor elektrische auto’s is weegt de bijtelling dus erg zwaar. Bij websites zoals Autonomer kunt u zich breed oriënteren voor de aankoop van een nieuwe of 2e hands auto.