Het Team of het Individu: Inkomsten van Topsporters

Het is een veelgehoorde klacht bij veel sporten. “Het draait alleen maar om geld”. En inderdaad, sporters van het hoogste niveau hoeven tegenwoordig verre van op een houtje te bijten. Per sport verschillen de salarissen, maar multimiljonairs vind je haast overal.

Sponsordeals, televisie-inkomsten, toernooien en toegangskaartjes, en dan hebben we het nog niet eens over het salaris. Sporters anno 2019 verdienen meer dan goed, vooral als ze heel goed zijn in wat ze doen. Maar maakt het uit qua salaris of het een individuele sport of een teamsport betreft?

Een blik op de ranglijst van 2018-2019 van bestbetaalde sporters ter wereld, samengesteld door het Amerikaanse tijdschrift Forbes, toont aan dat individuele sporters (denk aan boksers, tennissers, wielrenners, golfers) niet meer verdienen dat de steratleten uit teams (basketbal, honkbal, rugby, voetbal).

Sterker nog, het merendeel van de atleten uit de top 10 spelen bij teams: voetballers Lionel Messi, Cristiano Ronaldo en Neymar vormen de top drie, terwijl individuele sporters Canelo Alvarez (boksen) en Roger Federer (tennis) de vierde en vijfde plaats innemen.

Russell Wilson en Aaron Rodgers op plek zes en zeven zijn weer teamsporters (American Football), net als LeBron James, Stephen Curry en Kevin Durant, drie basketballers die de plekken acht tot en met tien innemen.

Dus als er geen verschil tussen individu en teamsport is, wat maakt dan het verschil?

Uiteraard spelen de prestaties een rol: Lionel Messi en Cristiano Ronaldo maken samen al jaren de dienst uit in de absolute top van het voetbal, Canelo Alvarez verloor maar een van zijn 55 professionele bokspartijen, Roger Federer is misschien wel de beste tennisser ooit en LeBron James heeft een legendarische status in het basketbal. Als je sport staat genoteerd op een bookmakerwebsite als Betway, is de kans dat je salaris een stuk hoger ligt ook aanzienlijker..

De sport maakt het verschil

Maar het grootste verschil is de sport die beoefend wordt. Want naast dat sporters een groot deel van hun inkomsten uit hun salarissen halen, komt het merendeel van hun geld uit sponsorcontracten en andere marketingdeals. Hoe groter de sport, hoe aantrekkelijker het wordt voor een merk om zich te verbinden aan een speler. Want hoe groter de speler in die sport, hoe meer fans. En hoe meer fans de speler heeft, hoe meer naamsbekendheid voor het merk dat die sporter sponsort. Het is een marketinglogica die ervoor heeft gezorgd dat marketingcontracten zijn uitgegroeid tot megadeals, die dikwijls de tientallen miljoenen euro’s overstijgen.

Ook in Nederland doen de merken eraan mee: ABN Amro was jaren hoofdsponsor bij Ajax en Philips is natuurlijk onlosmakelijk verbonden aan PSV en Heineken is een van de hoofdsponsors van de Champions League.

Roger Federer verdient aan sponsorinkomsten alleen al 86 miljoen dollar. LeBron James 53 miljoen dollar. Cristiano Ronaldo 44 miljoen dollar, en Lionel Messi 35 miljoen dollar. Ze verdienen hun geld zoals gezegd in tennis, basketbal en voetbal. Met name tennis en voetbal zijn sporten waar wereldwijd door miljarden mensen naar gekeken wordt. Kledingmerken als Adidas, Nike en Puma strijden om de handtekening van grote sporters, omdat deze sporters voorbeelden zijn voor mensen over de hele wereld. Wie zijn of haar voorbeeld op televisie ziet in een shirt met een Nikelogo erop, is sneller geneigd zo’n zelfde soort shirt in de winkel te kopen. Het is marketingpsychologie op zijn simpelst, en voor merken is het goud waard. Zo geven Nike en Adidas in 2015 bijna 600 miljoen dollar uit sponsordeals: een bedrag dat sterk toeneemt nu de commerciële aantrekkingskracht van sporten alleen maar toeneemt.