De eigenschappen van een gezond bedrijf

Wanneer je investeringsmogelijkheden bekijkt kan het zomaar zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zeker wanneer je bestaande bedrijven bekijkt kan het lastig zijn om deze met elkaar te vergelijken, omdat ieder bedrijf een andere markt en propositie heeft. Toch zijn er enkele eigenschappen van gezonde bedrijven die universeel zijn. Wanneer je die herkent, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat het in ieder geval geen slechte investeringsoptie is. Benieuwd naar die eigenschappen? Lees dan gauw door!

Belangrijke data wordt zorgvuldig bijgehouden

Niet alle bedrijven steken evenveel energie in het bijhouden van data en dat is oké. Toch zijn er bepaalde punten die ontzettend belangrijk zijn. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld niet goed weet wat de ROI van hun marketingbudget is, dan gaat er iets verkeerd. Zorg dus dat je een marketing dashboard of andere vergelijkbare tool kunt inzien en check dit!

De financiën zien er goed uit

De financiële cijfers moeten in orde zijn. Je wil er niet achteraf achter komen dat de aangiftes niet kloppen of dat de cijfers eigenlijk minder positief zijn dan deze op het eerste oog leken. Het kan verstandig zijn om hier een accountant of andere expert naar te laten kijken, zodat je wat dit betreft geen risico loopt!

De medewerkers zijn tevreden

Je kunt er geen beslissingen op baseren, maar je gevoel denkt daar ongetwijfeld anders over. Een bedrijf met tevreden medewerkers doet in ieder geval iéts goed en andersom is een bedrijf met ontevreden medewerkers vaak geen lang leven beschoren. Kijk dus of je één of enkele medewerkers kunt spreken zodat je een idee krijgt van de manier waarop de organisatie omgaat met haar medewerkers.

Er zijn vaste klanten

Het is erg fijn wanneer een bedrijf klanten heeft die daar al langere tijd naar tevredenheid klant zijn. Hieraan herken je allerlei belangrijke aspecten, zoals een duidelijke identiteit en een gewaarborgde kwaliteit in het product of de dienst die geleverd wordt. Vraag hier dus naar en kijk of je kunt achterhalen of er juist wel of helemaal geen vaste klanten zijn.

Wat vindt jij belangrijk?

De bovenstaande aspecten geven je natuurlijk een idee of startpunt, maar het kan ook zomaar zijn dat jij andere aspecten of eigenschappen veel belangrijker vindt. Houdt daar dan vooral aan vast, want jij bent uiteindelijk degene die beslist of je daadwerkelijk wil investeren of niet. Veel succes!