eSports: De sportcompetitie van de 21ste eeuw?

Voetbal spelen, tennissen of karten? Ja, het kan allemaal buiten... en tegenwoordig ook binnen. Dankzij de veranderende technologie werd het gamelandschap volledig door elkaar geschud. Een van de grootste veranderingen was de opkomst van eSports. Hoewel virtual sports al bewezen hebben dat de combinatie van technologie en sport een succesformule is, deden eSports er nog een schepje bovenop. Dankzij de investeringen van bedrijven zoals Simplicity eSports and Gaming Co en Take-Two, zijn eSports uitgegroeid tot een echt modern fenomeen. Omdat de populariteit ervan de komende jaren waarschijnlijk nog zal stijgen, onderzoeken wij welke impact eSports hadden en nog zullen hebben.


Van traditionele gaming tot eSports

We weten allemaal dat sports een sfeer kan creëren die vooral draait om plezier. Mensen nodigen meestal vrienden thuis uit, zetten een paar blikjes Red Bull klaar en supporteren de teams die zij het beste vinden. Hoewel virtuele sporten nog steeds online worden 'gespeeld', krijg je nog altijd een echt real-life gevoel, aangezien de graphics en de resolutie up-to-date zijn met de technologische vooruitgang. Virtuele voetbalwedstrijden, paardensportevenementen en Formule 1-races zijn een perfecte simulatie van de echte sporten en daardoor zijn elementen als amusement en spanning zeker aanwezig. Dankzij de motion capture technologie van onder meer de Nederlandse Xsens krijg je het gevoel dat je naar een live wedstrijd kijkt. Toch is het de categorie eSports die de combinatie van gaming-sport naar een heel nieuw niveau tilt. Het gaat over status, overwinningen en deelname aan professionele wedstrijden in volle arena's. De sector werd de laatste tijd zo groot dat verschillende communicatiekanalen een van hun secties wijden aan eSports. Nieuwssites als Esports Club en het platform voor online wedden Betway kunnen als voorbeeld worden genoemd. De spelers brengen hun dagen door met oefenen en het ontwikkelen van nieuwe strategieën en teamcoördinatie. Dit alles om een grote prijzenpot te kunnen winnen.



eSports en technologie: de perfecte combinatie

Hoewel de PC-gaming voor een redelijke opmars zorgde van eSports, zorgden de gloednieuwe mobiele telefoons van Apple, Samsung en Huawei voor de grootste veranderingen. Een van de eerste eSports games dat op de markt verscheen was de multiplayer online battle arena-game Vainglory. Deze game is uitgegroeid tot een gevestigde waarde op dit vlak, want Vainglory heeft namelijk zijn eigen league. Ook de Clash Royale (wat een spin off is van Clash of Clans) heeft recentelijk een eigen league gekregen. De spelers kunnen daarin kans maken op 1 miljoen dollar.

De technologie en de ontwikkelingen van mobiele telefoons hebben ongetwijfeld ook een invloed gehad op de online data die gebruikt worden tijdens het spelen. Net zoals in elke sport, willen de participanten altijd de beste zijn. Tijdens real-life sports kan je daarvoor beroep doen op kracht, uithouding en doorzettingsvermogen. Als je tijdens de eSports als de beste uit de bus wilt komen, dan moet je de big data bekijken. Dankzij de verschillende online databases en statistieken kunnen de spelers achterhalen wat de volgende move moet zijn. Bijvoorbeeld als je weet dat verschillende spelers samen een perfecte combinatie vormen of dat een bepaalde speler fysiek enorm sterk is, dan kan je die speler(s) maar beter opstellen tijdens jouw match.

De invloed van eSports op de bedrijfswereld

Je zou denken dat de opkomst van eSports een boom zou meebrengen op vlak van investeringen en marktwaarden. Dat is zeker en vast het geval. De opkomst van eSports had een enorme impact op de marketing van games. Net zoals traditionele sporten worden eSports op een professionele manier georganiseerd (grote arena's, een buitengewone menigte en explosieve sfeer) en reclamebedrijven kunnen daardoor miljoenen kijkers gelijktijdig bereiken. Het is dus niet te verwonderen dat bedrijven zoals Wegames Corp meer gaan investeren in de eSports. Ook eSports Mogul Asia Pacific begon zich recentelijk meer en meer te focussen op de marketing van eSports. Bedrijven gaan ook belangrijke influencers inschakelen voor meer naamsbekendheid.

Volgens onderzoeksbureau Newzoo zou de gaming-industrie dit jaar meer dan 143 miljard bedragen. Digi-Capital voorspelt zelfs dat de game-industrie een markt van 230 miljard zal zijn tegen 2022. Dit kan voornamelijk verklaard worden door de mogelijk opkomst van nieuwe speelconsoles. Ook de marktwaarden van de eSports-industrie blijft ook steeds stijgen. Er wordt verwacht dat de industrie in 2021 $ 32 miljard waard zal zijn (in 2017 was dit 'slechts' $ 655 miljoen).


Wat brengt de toekomst voor eSports?

Of de eSports het traditionele gaming en de virtual sports zal overtreffen, valt nog af te wachten. Hoewel sommige critici zich afvragen of eSports als een echte sport beschouwd kunnen worden, groeit het aantal gebruikers, de marktwaarde en de populariteit enorm. De toekomst voor eSports ziet er dus wel zeer rooskleurig uit!