Manutan ziet forse stijging in verkoop kantoor- en magazijnartikelen

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn de online consumentenbestedingen met 56 procent gestegen ten opzichte van vergelijkbare weken vorig jaar. De toename van het aantal online orders zorgt voor ongekende drukte in de Nederlandse magazijnen. Dat merken ze ook bij familiebedrijf Manutan, voorheen Overtoom, dat nu meer kantoor-, werkplaats- en magazijnartikelen verkoopt dan ooit tevoren.

Manutan analist

Als gevolg van de maatregelen om de spreiding van het coronavirus tegen te gaan, zit nu het merendeel van de Nederlanders dag in, dag uit thuis. Werken, sporten en hobbyen kunnen allemaal niet meer volgens het oude stramien, maar moeten nu in en rond het huis gebeuren. En dat is terug te zien in het aantal online verkopen dit jaar. Zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK dat online consumentenbestedingen in non-food sinds de uitbraak van het coronavirus zijn gestegen met 56 procent ten opzichte van vergelijkbare weken een jaar geleden. In de week van 13 april was er zelfs sprake van een piek van 72 procent, oftewel dertig miljoen euro aan extra verkopen. Met het stijgen van de online koopbereidheid, lijkt ook het vertrouwen onder particuliere beleggers langzaam te stijgen.

Steekwagens en werkbanken

Dat de coronacrisis de online verkoop aanwakkert binnen bepaalde bedrijfstakken, zorgt voor een ongekende drukte in de betreffende magazijnen. Manutan, leverancier van meer dan 200.000 producten voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterrein, ziet op zijn beurt dan ook een stijging in de vraag naar verschillende werkplaats- en magazijn-artikelen. Of het nu om een inklapbare steekwagen, een traploper steekwagen, een gewone werkbank of een opklapbare werkbank gaat, de online retailer moet zijn best doen om de vraag naar deze spullen bij te benen.

Alles voor het thuiskantoor

Manutan is niet alleen actief in de logistieke keten, maar ook in de wereld van kantoormeubilair. Nu het overgrote deel van de Nederlanders thuis moet werken, willen zij binnenshuis een geschikte werkplek creëren. Soms kan dit op kosten van de baas, maar vaker is het aan medewerkers zelf om de thuiswerkplek op orde te maken. Velen van hen kochten in de afgelopen periode een nieuwe bureaustoel. Andere artikelen die in vraag zijn toegenomen, zijn de massage voetsteun en het verstelbare bureau. Deze stellen de gebruiker in staat om ook thuis ergonomisch verantwoord te werken. Onder managers doet vooral de weekplanner whiteboard het goed.

Vertrouwd in onzekere tijden

Juist nu het hele begrip ‘werkplek’ vanwege de coronacrisis op z’n kop staat, is de behoefte aan een vertrouwde leverancier groter dan ooit. Het familiebedrijf Manutan bestaat al sinds 1966 toen de Fransman Jean-Pierre Guichard het bedrijf met zijn vader André oprichtte. Toen zij in 1995 Overtoom overnamen, werd Manutan markleider in Frankrijk, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk.

Snelheid, waarmee Overtoom dankzij een succesvolle slogan veel bekendheid verwierf, is tegenwoordig nog altijd een groot goed voor Manutan. Net als betrouwbaarheid. Twee kernwaarden die Manutan tot wellicht de bekendste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterrein maakt in Nederland en België. Het in Den Dolder gevestigde bedrijf zet in deze tijden alle zeilen bij om de toenemende vraag naar producten op te vangen en klanten de service te bieden die ze gewend zijn.