Ga zorgvuldig om met de teksten die je laat schrijven voor je SEO-werkzaamheden

Tegenwoordig is een bedrijf zonder goede website totaal ondenkbaar. Bedrijven kunnen nog zulke goede producten hebben maar als ze geen aanwezigheid op internet hebben dan wordt een succes fors minder kansrijk. Andersom geldt het natuurlijk ook: bedrijven met minder goede producten maar wel met een goede aanwezigheid op internet hebben juist veel meer kans van slagen. Deze inzichten hebben we onlangs gekregen van een tekstbureau die naar onze mening het proberen waard is. Ik heb het natuurlijk over Sector7 Media.

Het is dus voor ieder bedrijf essentieel om hun aanwezigheid op internet te optimaliseren. Dit geldt tegenwoordig niet alleen meer voor puur de website maar ook eventueel voor sociale mediakanalen zoals facebook en twitter. Maar hier moet u niet te makkelijk over denken. Indien u zich met uw bedrijf op facebook zet dan stelt u zich indirect bloot aan een gigantisch publiek. Dit biedt natuurlijk veel kansen maar levert ook grote risico’s. Zo moet u ervoor zorgen dat de informatie up to date is maar ook eventuele reacties beantwoorden.

Een Tekstbureau inschakelen

Maar de basis van uw aanwezigheid op internet is natuurlijk uw website. In een notendop wordt het succes hiervan eigenlijk puur bepaald door de inhoud. Zoekmachines laten zich gelukkig niet meer inpalmen door mooie plaatjes of trefwoorden. Het spreekwoord is dan ook ‘content is king’. En dit is maar goed ook want het betekent dat de resultaten in de zoekmachines steeds eerlijker worden. Een tekstbureau met specialisten dat u hiervoor goed van dienst kan zijn is Sector7 Media zoals eerder vermeld. Het gaat dus vooral om de inhoud in combinatie van het publiek.

Een website over voetbal dat een artikel over keukens publiceert is natuurlijk geen goede combinatie. Zoekmachines houden in de gaten wat voor bezoekers er naar de websites gaan. Dit moet natuurlijk matchen met de content. Om een lang verhaal kort te maken: de website moet zich puur op de kernactiviteiten richten. Zaken die niet relevant zijn kunt u beter weglaten. Naast het inhoudelijke aspect is er natuurlijk ook nog het technische aspect. Er zijn redelijk wat specifieke zaken die de doorsnee websitebezoeker absoluut niet in detail zal kunnen.

Schrijven voor een zoekmachine

Het doel van de technische optimalisatie is eigenlijk tweeledig: op plaats 1 natuurlijk het voor de gebruiker zo optimaal mogelijk inrichten en op plaats 2 staat de techniek er achter die dit mogelijk maakt en die moet ook nog eens zoekmachinevriendelijk zijn. Denkt u bijvoorbeeld aan een logische indeling van uw website. Titels, menustructuren, kopjes etc. alles moet voor een eerste gebruiker zo makkelijk mogelijk zijn. Dit moet dus op een ‘zoekmachinetechnisch’ verantwoorde manier gebeuren. En dit is lang niet zo eenvoudig want de zaken voor de gebruiker en voor de zoekmachines moeten goed op elkaar afgestemd worden.