Goed omgaan met geld begint al met het selecteren van een telefoonabonnement

Om de zoveel tijd willen we een nieuwe smartphone. Dat is niet alleen omdat we een beetje verwend zijn, maar ook omdat de smartphonemarkt daar nadrukkelijk om aanstuurt door nieuwe toestellen maar een paar jaar te ondersteunen met updates. Daarom zijn er nog steeds veel mensen die voor een telefoonabonnement met toestel kiezen. Zo kunnen ze om de twee of drie jaar een nieuw toestel en een nieuw abonnement uitzoeken. Handig, maar is het ook de juiste keuze? De keuze voor een telefoonabonnement zegt ook iets over hoe bewust men met geld omgaat.

Toestel kan goedkoper

Het is de Nederlander gegeven dat hij vaak op zoek gaat naar de beste deal. Maar mensen die voor een telefoonabonnement met toestel kiezen, laten die eigenschap eigenlijk varen. Als men even verder zoekt, is het namelijk niet moeilijk om hetzelfde toestel bij een andere aanbieder zónder abonnement voor minder te krijgen dan het bedrag dat men moet afbetalen bij het abonnement met toestel. Dat verschil kan tientallen euro’s bedragen. Koop je zo’n toestel los, dan kun je er gewoon een sim only abonnement bij nemen.

Bureau Kredietregistratie

Maar het is toch fijn dat je je nieuwe toestel niet in één keer hoeft af te betalen? Dat is misschien wel zo, maar het kan ook gevolgen hebben die voor vrij veel mensen onbewust zijn. Wanneer het toestel in kwestie meer dan 250 euro kost en je betaalt het af als onderdeel van een telefoonabonnement, wordt het bij het Bureau Kredietregistratie geregistreerd als een lening die je hebt lopen. Dit kan het maximale bedrag dat je vervolgens kunt lenen als je een persoonlijke lening of hypotheek wilt lager doen uitvallen. Betaal je niet netjes je maandelijkse abonnementskosten, dan krijg je een negatieve registratie en kun je misschien zelfs wel helemaal geen geld meer lenen.

Sim only is flexibeler en goedkoper

De looptijd van het abonnement is ook een factor waarmee men zichzelf in feite benadeeld. Abonnementen met toestel hebben vaak een looptijd van twee of drie jaar omdat bij een kortere looptijd de maandelijkse kosten erg hoog zouden worden. Zo lang zit je dan vast aan je abonnement en de geldende tarieven. Die tarieven zijn echter vaak hoger dan bij een ‘eenvoudig’ sim only abonnement. Zo’n sim only abonnement kan ook nog eens met een kortere looptijd. En je krijgt gewoon service op de grote Nederlandse telefoonnetwerken. Er bestaat zelfs Sim Only maandelijks opzegbaar bij Simyo. Dat houdt in dat je abonnement aan het eind van elke maand afloopt. Hij wordt telkens met een maand verlengd, maar als je ergens een betere aanbieding, dan kun je dus snel overstappen. Ook kun je gebruikmaken van het nieuwe concept eSIM, Met eSIM heb je geen fysieke simkaart. In plaats daar van installeer je de simkaart op je telefoon. Dit kan alleen als je nieuwe telefoon daarvoor geschikt is.

Sim only is dus flexibeler, goedkoper en bied je de mogelijkheid om zelf voor een betere prijs je nieuwe telefoon te kopen. Gaat hij kapot, dan heb je in ieder geval niet zoals bij een abonnement met toestel dat je blijft doorbetalen voor een smartphone die niet meer werkt.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking met Simyo