Sneller geld innen met behulp van creditmanagement

Je concurrenten binnen dezelfde branche een stapje voor zijn? Dat doe je door je te blijven ontwikkelen - zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. De coronacrisis bewees maar wat goed hoe snel de economie op z’n kop kan komen te staan. Dit is goed zichtbaar in de cijfers van 2020 waarin 20% meer bedrijven werd opgeheven in vergelijking met andere jaren. Het bleek zelfs hét jaar te zijn sinds 2017 waarin de meeste ondernemingen failliet gingen of besloten te stoppen. De bedrijven die het wel hebben overleefd, hebben over het algemeen een gezonde cash flow en een algeheel gezond bedrijf. Dat komt onder andere door het inzetten van creditmanagement. Wat dat is en wat je ermee kunt bereiken, lees je hier.

Betekenis creditmanagement: wat is dat precies?

Er is geen exacte betekenis van creditmanagement. Deze vorm van management gaat voornamelijk om het hele financiële proces vanaf het moment dat een klant voor jouw product of dienst kiest tot het moment van het uitbetalen van de factuur. En natuurlijk alles dat daar tussendoor bij komt kijken. Het grootste doel hierbij is om meer inzicht te krijgen in de financiële administratie en om op basis daarvan een financieel gezonder bedrijf te krijgen. Dit doe je met behulp van credit management software die je afneemt bij een partij. Kies voor een compleet pakket zodat je niet alleen veel tijd kunt besparen, maar ook nog eens meer geld kunt verdienen. Binnen enkele jaren heb je de kosten van creditmangement eruit, omdat je op andere vlakken meer geld kunt verdienen.

Creditmanagement is een begrip dat uit Amerika is overgewaaid naar Nederland - daar is het al jaren een belangrijk onderdeel van succesvolle bedrijfsvoering. Hier kennen we het vooral als debiteurenadministratie. Met creditmanagement kun je echter nóg meer: je beperkt en beheert bokvpprnee;d je kredietrisico’s en het werkkapitaal wordt geoptimaliseerd. In dit proces wordt er altijd volledig verantwoord omgegaan met de gegevens van de klant. Creditmanagement speelt voor zowel de klant als het bedrijf een interessante rol op verschillende gebieden, onder andere bij een eerste bestelling, bij klantbeheer en bij aanvraag van krediet of achteraf betalen.

Hoe verdien je meer geld door creditmanagement?

Nu vraag je je misschien af waarom je creditmanagement zou moeten toepassen om zo optimaal te kunnen profiteren van een gezonde werkomgeving. De grootste reden is natuurlijk dat je er uiteindelijk veel geld mee kunt besparen en zelfs mee kunt verdienen. Hoe dat zit? Heel simpel: door het toepassen van creditmanagement weet je precies hoe je financiële administratie in elkaar zit. Dat betekent ook dat je weet waar de knelpunten zijn; welke debiteuren bijvoorbeeld een achterstand hebben en waar nog geld te halen valt. Met creditmanagement software hoef je je daar geen zorgen over te maken, omdat dit soort software automatische betaalherinneringen stuurt als je dat wenst. Je bent dus zelf geen tijd meer kwijt aan dit soort tijdrovende zaken.

Goede software voor creditmanagement is natuurlijk niet gratis. Toch blijkt dat de meeste ondernemers dergelijke kosten er al binnen zes tot achttien maanden uit hebben. Dat komt omdat er onder andere winst wordt gemaakt uit de volgende zaken, waardoor je dus in feite geld verdient met creditmanagement:

  • Facturen worden met behulp van creditmanagement sneller betaald. Dit komt onder andere omdat er automatisch betaalverzoeken en herinneringen worden gestuurd.
  • Met dergelijke software is er meer grip op klachtenafhandeling en klachten in het algemeen. Per klant heb je een eigen ‘dossier’ dat eenvoudig kan worden opgezocht. Hiermee heb je ook een beter inzicht in het betaalgedrag van debiteuren.
  • Er zijn minder mensen nodig om meer werk te verrichten in de debiteurenadministratie. Een aantal belangrijke onderdelen zijn namelijk geautomatiseerd en hoef je niet naar om te kijken.
  • Klanten die blijven door een professionele communicatie en afhandeling. Met creditmanagement regel je het algehele financiële plaatje binnen je klantenadministratie.

    Wat zijn de kosten van creditmanagement?

    Tot slot is het interessant om te weten hoeveel creditmanagement software kost. Je hebt te maken met eenmalig kosten voor het implementeren van het systeem in je eigen werkomgeving. Hiervoor zul je intern kosten moeten maken en zul je kosten kwijt zijn aan de leverancier voor het installeren van de software. De hoogte van deze kosten hangen af van hoe uitgebreid je creditmanagement software moet zijn. Het is logisch dat je voor een software die internationaal door meerdere vestigingen moet worden gebruikt duurder is dan dergelijke software voor een lokale winkel waarbij twee of drie mensen gebruik moeten maken van het systeem.

    Het implementeren voor weinig gebruikers kost vaak enkele duizenden euro’s, maar die kosten zijn slechts eenmalig en leveren je uiteindelijk dus veel meer op. Daarnaast moet je rekening houden met kosten voor een licentie en voor de hosting van de creditmanagement software. Gemiddeld betaal je voor licenties € 100 tot € 200 per gebruiker van het systeem per maand. De exacte kosten verschillen per aanbieder en per licentie. Kijk goed wat je nodig denkt te hebben voor je bedrijf en laat bij verschillende aanbieders een offerte opmaken zodat je zeker weet wat je kwijt bent aan creditmanagement software.