Je als bedrijf onderscheiden van concurrenten steeds lastiger online

Het blijkt voor bedrijven steeds lastiger te worden zich online te onderscheiden van concurrenten. De laatste jaren is het aantal websites gegroeid. Daarbij leggen steeds meer organisaties de focus op hun online marketing. Offline marketing wordt nog gebruikt, maar verliest sterk aan populariteit. Belangrijk voordeel van online marketing is het feit, dat een veel bredere doelgroep bereikt kan worden. Naast klanten uit de directe omgeving, worden nu ook klanten uit andere delen van Nederland bereikt. Er liggen zelfs kansen over de grens! Online marketing kent verschillende vormen. Met name SEA en linkbuilding (onderdeel van SEO) zijn populair.

Combinatie van online marketing voor de korte- en lange termijn

Wanneer een organisatie de focus verlegt naar online marketing, wordt vaak gekeken naar zowel de korte-, als de lange termijn. Offline marketing is vrijwel altijd gericht op de korte termijn. Denk aan een eenmalige advertentie in een lokaal krantje, een sponsorbord langs het sportveld voor een paar maanden, enzovoorts. Het heeft een tijdelijke aard. Dat geldt ook voor het kopen van advertentieruimte in een zoekmachine, vaak afgekort tot SEA. Vergelijkbaar is het kopen van advertentieruimte op een sociaal platform als Facebook of Instagram. Voor de langere termijn is het opbouwen van een linkprofiel met zogenaamde backlinks interessant. Het is een onderdeel van SEO, Search Engine Optimization.

Online marketing wordt vaak uitbesteed door bedrijven

Daar online marketing voor veel bedrijven nog altijd een enigszins ongrijpbare term is, wordt dit vaak uitbesteed. Een logische keuze, daar online marketing veel geld kan kosten bij een verkeerde toepassing hiervan. Marketeers merken dat bedrijven zelf al een poging gedaan hebben, waarbij zij vindbaar zijn geworden op irrelevante zoektermen. Het maakt dat de website weliswaar bezoekers trekt, maar dat deze bezoekers geen onderdeel zijn van de doelgroep van de organisatie. Een investering van tijd en geld met geen of nauwelijks rendement. Het uitbesteden van online marketing helpt organisaties dit te voorkomen. Het aantal bedrijven op het gebied van online marketing is de laatste jaren rap toegenomen.

Vindbaarheid cruciaal om je te onderscheiden

De vindbaarheid van een bedrijf speelt een grote rol in de mate waarin de organisatie zich weet te onderscheiden van concurrenten. Naast een basis van een goed werkende en overzichtelijke website. Consumenten gebruiken het internet steeds meer om verschillende aanbieders van een specifiek product of een dienst met elkaar te vergelijken. Organisaties die niet goed vindbaar zijn lopen deze consumenten direct mis. Naast vindbaarheid is ook betrouwbaarheid belangrijk. Bedrijven vragen consumenten bijvoorbeeld een recensie achter te laten over de geboden service, de kwaliteit van het aangekochte product, enzovoorts. Ook de interactie met geïnteresseerden helpt de betrouwbaarheid van een organisatie te verbeteren. Die interactie wordt gezocht via sociale netwerken.