Consumenten betaalden jarenlang teveel rentes

Dit najaar werd bekend dat Nederlandse banken en andere verstrekkers van geld vaak veel te veel aan rentes hebben betaald. Dit blijkt uit onderzoek van Qollect dat van plan is om dit terug te eisen. De schatting van het totaal aan teveel betaalde rente ligt tussen de 4,2 en de 16,7 miljard euro.

"De door ABN AMRO en de Consumentenbond onlangs afgekondigde 'compensatieregeling' dekt nog geen 15 procent van wat de bank eigenlijk zou moeten betalen en lijkt een doekje voor het bloeden. Als er geen vrijwillige vergoeding van de schade plaats vindt, moeten de banken zich voor de rechter verantwoorden” zo meldt het persbericht van Qollect. De rentevergoeding Qollect moet dus een acceptabele compensatie worden voor de gedupeerden" aldus Qollect. Qollect werkt samen met de Stichting Geldbelangen.

Advocaat De Gier trekt de kar

De bekende Utrechtse advocaat Adriaan de Gier is als woordvoerder verbonden aan Qollect. De Gier was in het verleden succesvol met een grote claim zoals die in verband met de Fortis-zaak. Door deze zaak verloren beleggers massaal maar konden toch via het werk van De Gier een deel van hun verlies compenseren. Verder is De Gier ook actief met een zaak tegen verhuurplatform Airbnb om huurders te helpen om hun (ten onrechte te hoge) kosten deels terug te kunnen laten vorderen.

Geen lagere rente bij lagere marktrente

"De zaak speelt al een paar jaar, maar de banken hebben haar tot nu toe onder de radar weten te houden. Met schamele 'compensatieregelingen' proberen ABN AMRO en Rabobank nu van de zaak af te komen" aldus De Gier. Hij stelt verder het niet te kunnen begrijpen dat de consumentenbond aan deze regeling meewerkt. Volgens de advocaat moet de compensatie voor de gedupeerden dus veel royaler zijn.

De crue zit hem volgens De Gier in het feit dat mensen dus wel bij stijgende rentes meer rente moeten gaan betalen maar als de rente juist daalt dat er dan dus geen lagere rentes worden gehanteerd. "Ondanks waarschuwing van het klachteninstituut Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) kwam de zaak niet in beweging. Het Kifid heeft wel uitspraken gedaan maar de correcties worden simpelweg niet opgevolgd" aldus De Gier.

Midden september dit jaar stelde De Gier voor om samen met de banken en met de consumentenbond het gesprek aan te gaan om te kijken of er een gezamenlijke oplossing gevonden kan worden. Mocht dit niet lukken dan wil De Gier de opties voor gerechtelijke procedures onderzoeken.

Het gedane aanbod ter compensatie van ABN AMRO is volgens De Gier dus veel te beperkt. “Op z’n minst is het slim om gratis bij ons te laten controleren of mensen krijgen waar ze recht op hebben. De kans dat je te weinig krijgen is vrijwel honderd procent. De ABN AMRO-regeling is echt een doekje voor het bloeden", aldus de Utrechtse advocaat. Binnenkort komt er op de site van Qollect een rekentool te staan die kan laten zien wat de schades zijn en wat een eventuele compensatie kan zijn".

Rente-op-rente ten onrechte niet gebruikt

Eerder besteedde televisieprogramma Kassa al aandacht aan deze zaak waar in ook naar voren kwam dat ABN AMRO geen gebruik meende te hoeven maken van het rente-op-rente effect. De bekende advocaat financieel recht die Kassa hiervoor inschakelde betwijfeld dit echter. “‘CACF betaalt zelfs de rente uit hoofde van het contract. Ook zegt CACF dat zij doet wat de Commissie van Beroep van haar vraagt.

Het rente-op-rente-effect zit kortom in de uitspraak ingebakken. Aan een consument kun je niet uitleggen waarom ABN AMRO, anders dan Crédit Agricole, geen rente op rente betaalt. Het gaat immers om een regeling op basis van dezelfde uitspraak. Hierdoor kunnen klanten van ABN AMRO heel veel geld mislopen”, aldus Tulp.L