Kinepolis komt sterker uit 2021 na turbulent jaar
Gereglementeerd bericht
17 februari 2022, 7u00
2021 werd een jaar waarin de Covid-19 pandemie een continue impact heeft gehad op Kinepolis’ activiteiten, met langdurige sluitingen - voornamelijk in de eerste jaarhelft - en heropeningen met steeds wijzigende, beperkende maatregelen in nagenoeg alle landen.
Dankzij sterk kostenmanagement en éénmalige steunmaatregelen kon Kinepolis haar cashverbruik verder beperken, tot € 3,6 miljoen per maand in de eerste jaarhelft van 2021. De talrijke blockbusters die in de tweede jaarhelft werden uitgebracht, hebben - in een pandemie-achtergrond - sterk gepresteerd en geleid tot een beloftevolle terugkeer van bezoekers naar de bioscopen. Kinepolis noteerde daarbij een verhoogde vraag naar premium bioscoopervaringen en een hogere consumptie in alle landen, zeker in de opstartfase.
Zo heeft Kinepolis in de tweede jaarhelft terug belangrijke cash kunnen opbouwen, resulterend in
€ 199,8 miljoen beschikbare financiële middelen per eind december 2021 (versus € 141,9 miljoen eind juni), alsook een verlaging van de netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen, met € 67,8 miljoen ten opzichte van eind juni 2021.
Het resultaat van de tweede jaarhelft werd in belangrijke mate ondersteund door de uitvoering van Kinepolis’ ‘Entrepreneurship 2022’ plan, dat inmiddels volledig werd geïmplementeerd. Het gaat om kostenbesparende optimalisaties alsook innovaties die voortbouwen op Kinepolis’ bedrijfsstrategie en het bedrijf beschermen tegen een mogelijk trager herstel van de bezoekersaantallen vanaf 2022.
Belangrijke realisaties in 2021
Kerncijfers 2021 t.o.v. 2020
Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group , over de resultaten van 2021:
“We kregen in 2021 niet het ‘best case’-scenario waar we bij de start van de vaccinatiecampagne op hadden gehoopt, maar desondanks kijk ik tevreden terug op een jaar waar we als bedrijf en als team alles hebben gedaan wat binnen onze mogelijkheden lag en wat geleid heeft tot een meer dan degelijk resultaat gezien de omstandigheden.
We hebben gebruik gemaakt van de afgelopen twee jaar om ons als bedrijf te versterken. We slaagden erin rendabel te zijn vanaf een relatief lage bezettingsgraad van onze zalen, iets wat mede werd ondersteund door de uitvoering van ons ‘Entrepreneurship 2022’ plan, waarvan alle maatregelen inmiddels geïmplementeerd en effectief zijn. Daarnaast werken we verder aan onze Star plannen, die meer gericht zijn op innovatie en nieuwe inkomstenbronnen, en hebben we in de afgelopen periode ook stappen genomen om ons duurzaamheidsbeleid meer te verankeren in onze strategie.
Dit alles, in combinatie met een beloftevol bezoekersherstel dankzij sterk presterende blockbusters, zorgt ervoor dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. We kunnen nu al concluderen dat we sterker uit deze crisis komen en daar ben ik bijzonder trots op.”
Rapport jaarresultaten 2021 in bijlage.
Bijlage