Nadert romance tussen Apple en fans haar einde?

Apple staat aan de top van de wereld. Van underdog is het bedrijf in luttele jaren uitgegroeid tot de nummer twee van de wereld (in de rangschikking van 's werelds grootste bedrijven, net na oliegigant Exxon Mobil ). Het beschikt over tonnen cash, erkenning, naambekendheid en een loyale fanbase die almaar uitbreidt. Doch ook het aantal vijanden lijkt met de dag toe te nemen en dan gaat het niet enkel om concurrerende techbedrijven.

Steeds meer mensen stellen zich vragen over de wurggreep van Apple op zijn eigen systeem. Telefoonoperatoren haten de ‘ommuurde tuin’ die het Apple iPhoneplatform is, terwijl uitgevers zich beledigd voelen omdat Apple denkt 30% van de inkomsten te mogen opeisen, gewoon omdat het een afleverplatform aanbiedt voor iPadpublicaties. Ook ontwikkelaars van Apple apps krijgen vanuit Cupertiono steeds meer tegenwerking te verduren.

‘De vraag is of deze misnoegdheid... uiteindelijk ook de miljoenen mensen zal bereiken die totnogtoe een romance beleefden met de ongeëvenaarde esthetiek en gebruiksvriendelijkheid van Apple ’s producten,’ schrijft Ian Burrell in The Independent.

Vooral wanneer men bedenkt hoe alomtegenwoordig Apple ’s producten zijn, en dat voor een merk dat groot werd vanuit een avant-gardistische, wat obscure undergroundpositie. Ondertussen heeft wel iedereen een Apple -gadget in huis. ' Apple is een marketingtriomf en een triomf voor het genie dat het bedrijf leidt, maar de positie is niet langer houdbaar.'

Express.be