Unilever wereldwijd leider in duurzaamheid

Het Brits-Nederlandse concern Unilever is wereldleider op het gebied van duurzaamheid. Dat is de conclusie van een enquête van de bureaus GlobeScan Incorporated en SustainAbility bij een panel van wetenschappers en vertegenwoordigers van de overheid en het bedrijfsleven. In het rapport wordt opgemerkt dat 15 procent van de ondervraagden Unilever als een wereldleider op het gebied van duurzaamheid bestempelen. Op de tweede plaats volgen General Electric en Interface met een score van 12 procent. Wal-Mart Stores (11 procent) en Marks & Spencer (8 procent) vervolledigen de top vijf.

" Unilever werd eerder al tot de bedrijven gerekend die een grote aandacht besteden aan duurzaamheid," merkt het webmagazine Greenbiz.com op. "Vorig jaar behaalde het concern een score van 5 procent. Dat Unilever nu echter naar de top is doorgestoken, heeft echter wellicht te maken met het nieuwe project Sustainability Living Plan. Daarin wordt het ambitieuze plan ontwikkeld om tegen het einde van het decennium de gezondheid van één miljard mensen te verbeteren en 100 procent van zijn landbouw-grondstoffen bij duurzame bronnen te kopen."

Ook wil Unilever zijn ecologische voetafdruk halveren, terwijl het bedrijf tegelijkertijd zijn omzet wil verdubbelen. Greenbiz.com merkt verder op dat het panel weliswaar waardering toonden voor de inspanningen van een aantal bedrijven op het gebied van duurzaamheid, dan wordt een sceptische houding aangenomen tegenover de bedrijfsleiders. Slechts 24 procent van de ondervraagden merkte op dat bedrijfsleiders er op een adequate manier in slagen om duurzaamheid te promoten. Daarmee presteert het zakenleven wel beter dan politici, die slechts een score van 6 procent halen