EADS supersnel en milieuvriendelijk van Parijs naar Tokio

Het Europese ruimtevaartbedrijf EADS hoopt tegen het midden van de eeuw een raketvliegtuig ontwikkeld te hebben dat de afstand tussen Parijs en Tokio in tweeënhalf uur zou kunnen afleggen. Het project Zero Emission Hypersonic Transportation (Zehst) werd door Jean Botti, chief technical officer bij EADS, voorgesteld ter gelegenheid van de Paris International Air Show in Le Bourget. Het project wordt ontwikkeld in samenwerking met Japan en maakt volgens Botti gebruik van technologieën die op dit ogenblik al beschikbaar zijn.

"Het Zehst-raketvliegtuig zou tussen vijftig en honderd passagiers vervoeren," aldus het persbureau AFP. "Bij het opstijgen zou gebruik gemaakt worden van conventionele vliegtuigmotoren, aangedreven door een biobrandstof op basis van zeewier. Eens het vliegtuig voldoende hoogte zou hebben bereikt, zouden de raketmotoren, aangedreven door waterstof en zuurstof, worden ingeschakeld." De vlieghoogte van het Zehst-raketvliegtuig bedraagt ongeveer 32 kilometer. De huidige toestellen vliegen meestal op een hoogte van 10 kilometer.

"Die hoogte zorgt ervoor dat het vliegtuig geen vervuiling veroorzaakt," merkt Botti op. "Het toestel bevindt zich tijdens het grootste gedeelte van de vlucht immers in de statosfeer." Bij het landen zet de piloot de raketmotoren uit en daalt het vliegtuig in glijvlucht naar de luchthaven. Net voor het landen worden de conventionele motoren opnieuw ingeschakeld. EADS hoopt dat tegen het einde van dit decennium een prototype zal kunnen worden gebouwd.