Unilever in top-50 ’s werelds meest bewonderde bedrijven, Apple op #1

Apple , Amazon en Alphabet zijn de nummers één, twee en drie in de top-50 van ’s werelds meest bewonderde bedrijven van het Amerikaanse blad Fortune, dat de ranglijst jaarlijks samenstelt op basis van data van Korn Ferry. Het Nederlandse bedrijfsleven wordt in de lijst vertegenwoordigd door Unilever , dat op de 44e plaats staat.

De ranglijst is onder meer gebaseerd op een wereldwijde enquête onder 3900 topbestuurders, managers en bedrijfsanalisten, om zo te inventariseren welke bedrijven in verschillende sectoren de beste reputatie hebben. Daarbij is gekeken naar criteria als de kwaliteit van het management, maatschappelijke verantwoordelijkheid, innovativiteit en de mate waarin de bedrijven in staat zijn om getalenteerde mensen te werven en te behouden.

Om goed te kunnen gedijen in deze tijden van disruptie, moeten organisaties volgens de ondervraagden hun mensen passend belonen, en er moet een gevoel van zingeving zijn waar iedereen zich in herkent.

Meest bewonderd: aanpassingsvermogen

Maar de meeste bewondering oogsten bedrijven die in staat zijn om op voortdurende basis te transformeren. “Van de ondervraagde managers en analisten zegt 95 procent dat het aanpassingsvermogen van organisaties essentieel is", zegt Madeline Dessing, Managing Director bij Korn Ferry in Nederland. “Wat de meest bewonderde bedrijven kenmerkt, is dat ze consistent sterke resultaten en reputaties blijven behouden, ook bij steeds veranderende bedrijfsomstandigheden.”

Als onderdeel van het project heeft Korn Ferry 486 executives van de meest bewonderde bedrijven nader ondervraagd, waaruit blijkt dat ze een sterkere focus op voortdurende aanpassingen hebben dan vergelijkbare bedrijven. Zo zegt 84 procent van hen dat hun bedrijf altijd op zoek is naar mogelijkheden om te innoveren en om nieuwe kansen in de markt te grijpen (versus 66 procent van de executives bij vergelijkbare bedrijven). Ook geeft ruim driekwart van hen aan dat ze veel tijd besteden aan het managen van het tempo van verandering, om te voorkomen dat ze zich richten op een irreëel aantal prioriteiten en initiatieven (tegenover 59 procent van de executives bij vergelijkbare bedrijven).

Mensen blijven belangrijkste succesfactor

Ten slotte zegt 74 procent dat hun bedrijf het leervermogen van hun medewerkers evalueert tijdens promotie- en opvolgingsbeslissingen (vergeleken met 66 procent bij andere bedrijven). "We zien dat de meest bewonderde bedrijven ook in de huidige technologiegedreven wereld nog steeds mensen als belangrijkste succesfactor beschouwen", zegt Dessing. "Deze voorbeeldbedrijven kijken verder dan de gebruikelijke behoeften, en proberen de organisatorische capaciteit te ontwikkelen om snel te kunnen inspelen op kansen en uitdagingen. Daarvoor hanteren ze zorgvuldig ontwikkelde talentstrategieën en goed doordachte profielen waar mensen in belangrijke functies aan moeten voldoen om succesvol te kunnen zijn in de toekomst."

De top-10 van ’s werelds meest bewonderde bedrijven:

1. Apple
2. Amazon
3. Alphabet
4. Berkshire Hathaway
5. Starbucks
6. Walt Disney
7. Microsoft
8. Southwest Airlines
9. FedEx
10. JPMorgan Chase

Klik hier om de rest van de ranglijst te zien op de website van Fortune. Unilever staat op de 44e plaats; hier zijn de scores van het bedrijf te zien.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.