DSM-Leerstoel Innovatiemanagement ingesteld aan RSM Erasmus
Universiteit
Heerlen, Rotterdam, 3 september 2007--- Met ingang van heden is de
nieuwe DSM-Leerstoel Innovatiemanagement ingesteld aan de RSM Erasmus
Universiteit in Rotterdam. De leerstoel zal worden bekleed door
Prof.dr. Harry Barkema, tot nu toe hoogleraar Strategie en
Internationaal Management aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde
van de Universiteit van Tilburg.
Professor Barkema wordt als Executive Director verantwoordelijk voor
het opzetten en inrichten van het Innovation-Cocreation Lab (ICCL).
Dit is het eerste lab in zijn soort in Europa. Het is de bedoeling
dat dit lab in samenwerking met topondernemingen, toponderzoekers en
topinstituten nieuwe strategieën en organisatiemodellen gaat
ontwikkelen als basis voor hoogwaardige productinnovatie en nieuwe
businessmodellen. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van innovatieve
methoden van aanpak - het creëren van kennis in nauwe samenwerking
met bedrijven.
De Raad van Bestuur van het ICCL bestaat uit Feike Sijbesma
(bestuursvoorzitter van DSM), Han van Dissel (decaan van RSM), Kathy
Eisenhardt (Stanford) en Jan Willem Oosterwijk (voorzitter van het
College van Bestuur van de Erasmus Universiteit).
Door dit initiatief te ondersteunen onderstreept DSM eens te meer
zijn commitment ten aanzien van innovatie. DSM-bestuursvoorzitter
Feike Sijbesma gaf het volgende commentaar: "Innovatie is voor DSM
van het grootste belang. Het is een van de speerpunten voor het
realiseren van onze strategie, Vision 2010 - Building on Strengths.
Door middel van de sponsoring van deze leerstoel Innovatiemanagement
en het Innovation-Cocreation Lab willen we onze eigen inspanningen op
het gebied van innovatie in een hogere versnelling brengen en het
niveau van de kennis en expertise op het gebied van
innovatiemanagement naar een hoger niveau tillen."
Ook Prof.dr. Han van Dissel, decaan van RSM, is zeer verheugd met de
nieuwe leerstoel: "Innovatie is een zeer belangrijk thema voor zowel
de huidige samenleving als het bedrijfsleven. De RSM Erasmus
Universiteit wil daar bovenop zitten. We zijn blij dat DSM, een
topper op het gebied van innovatie, ons in staat stelt om dit lab op
te zetten met een onderzoeksteam van topniveau, dat als aanjager van
innovatie zal fungeren."
"De succesvolste ondernemingen zijn bedrijven die in staat zijn om
systematisch nieuwe producten en steeds vaker ook nieuwe
businessmodellen te ontwikkelen. Niet alleen op eigen kracht maar
steeds vaker ook door samen met externe partijen nieuwe kennis en
nieuwe ideeën te creëren. Wat zijn de beste strategieën en
organisatiemodellen voor ondernemingen die dat met succes willen
blijven doen, ook op de lange termijn? Dat is de kernvraag waarop dit
Lab zich zal richten, en een nieuw interessant en belangrijk
onderzoeksveld voor zowel managementonderzoekers als bedrijven. Het
Lab gaat kennis ontwikkelen in samenwerking met toponderzoekers
overal ter wereld en met de meest innovatieve ondernemingen. Ik ben
heel blij dat een zeer innovatieve onderneming als DSM zich aan ons
heeft verbonden om gezamenlijk de "DNA-code voor succesvolle
innovatie op lange termijn" te ontrafelen", aldus Harry Barkema.
RSM Erasmus Universiteit
RSM Erasmus Universiteit is een internationaal hoog aangeschreven
hogeschool voor bedrijfskunde, befaamd als instituut voor baanbrekend
onderzoek op het gebied van duurzaam ondernemerschap en als
kweekvijver voor leiders in het wereldwijde bedrijfsleven. RSM heeft
zich met zijn brede scala aan bachelor-, master-, doctoraal-, MBA- en
executive-opleidingen een vaste plaats verworven in de top-10 van
Europese hogescholen bedrijfskunde. www.rsm.nl
DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de
voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige
materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt,
produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die
bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden
gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals
voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica,
geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf,
producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten.
DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is
gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de
specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze
strategie zijn marktgedreven groei en innovatie en uitbreiding in
opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim ¤8 miljard en
biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel
van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft
vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en
Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer
informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.
Voor meer informatie:
DSM Corporate Communications DSM Investor Relations
Nelleke Barning Dries Ausems
tel. +31 (0) 45 tel. +31 (0) 45 5782864
5782017 fax +31 (0) 45 5782595
fax +31 (0) 45 e-mail
5740680 investor.relations@dsm.com
e-mail media.relations@dsm.com
RSM Erasmus Universiteit
Media & Public Relations
Marianne Schouten
tel. +31 10 408 2877
e-mail Mschouten@rsm.nl