DSM-Leerstoel Innovatiemanagement ingesteld aan RSM Erasmus Universiteit

Heerlen, Rotterdam, 3 september 2007--- Met ingang van heden is de nieuwe DSM-Leerstoel Innovatiemanagement ingesteld aan de RSM Erasmus Universiteit in Rotterdam. De leerstoel zal worden bekleed door Prof.dr. Harry Barkema, tot nu toe hoogleraar Strategie en Internationaal Management aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Tilburg. Professor Barkema wordt als Executive Director verantwoordelijk voor het opzetten en inrichten van het Innovation-Cocreation Lab (ICCL). Dit is het eerste lab in zijn soort in Europa. Het is de bedoeling dat dit lab in samenwerking met topondernemingen, toponderzoekers en topinstituten nieuwe strategieën en organisatiemodellen gaat ontwikkelen als basis voor hoogwaardige productinnovatie en nieuwe businessmodellen. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van innovatieve methoden van aanpak - het creëren van kennis in nauwe samenwerking met bedrijven. De Raad van Bestuur van het ICCL bestaat uit Feike Sijbesma (bestuursvoorzitter van DSM), Han van Dissel (decaan van RSM), Kathy Eisenhardt (Stanford) en Jan Willem Oosterwijk (voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit). Door dit initiatief te ondersteunen onderstreept DSM eens te meer zijn commitment ten aanzien van innovatie. DSM-bestuursvoorzitter Feike Sijbesma gaf het volgende commentaar: "Innovatie is voor DSM van het grootste belang. Het is een van de speerpunten voor het realiseren van onze strategie, Vision 2010 - Building on Strengths. Door middel van de sponsoring van deze leerstoel Innovatiemanagement en het Innovation-Cocreation Lab willen we onze eigen inspanningen op het gebied van innovatie in een hogere versnelling brengen en het niveau van de kennis en expertise op het gebied van innovatiemanagement naar een hoger niveau tillen." Ook Prof.dr. Han van Dissel, decaan van RSM, is zeer verheugd met de nieuwe leerstoel: "Innovatie is een zeer belangrijk thema voor zowel de huidige samenleving als het bedrijfsleven. De RSM Erasmus Universiteit wil daar bovenop zitten. We zijn blij dat DSM, een topper op het gebied van innovatie, ons in staat stelt om dit lab op te zetten met een onderzoeksteam van topniveau, dat als aanjager van innovatie zal fungeren." "De succesvolste ondernemingen zijn bedrijven die in staat zijn om systematisch nieuwe producten en steeds vaker ook nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Niet alleen op eigen kracht maar steeds vaker ook door samen met externe partijen nieuwe kennis en nieuwe ideeën te creëren. Wat zijn de beste strategieën en organisatiemodellen voor ondernemingen die dat met succes willen blijven doen, ook op de lange termijn? Dat is de kernvraag waarop dit Lab zich zal richten, en een nieuw interessant en belangrijk onderzoeksveld voor zowel managementonderzoekers als bedrijven. Het Lab gaat kennis ontwikkelen in samenwerking met toponderzoekers overal ter wereld en met de meest innovatieve ondernemingen. Ik ben heel blij dat een zeer innovatieve onderneming als DSM zich aan ons heeft verbonden om gezamenlijk de "DNA-code voor succesvolle innovatie op lange termijn" te ontrafelen", aldus Harry Barkema. RSM Erasmus Universiteit RSM Erasmus Universiteit is een internationaal hoog aangeschreven hogeschool voor bedrijfskunde, befaamd als instituut voor baanbrekend onderzoek op het gebied van duurzaam ondernemerschap en als kweekvijver voor leiders in het wereldwijde bedrijfsleven. RSM heeft zich met zijn brede scala aan bachelor-, master-, doctoraal-, MBA- en executive-opleidingen een vaste plaats verworven in de top-10 van Europese hogescholen bedrijfskunde. www.rsm.nl DSM DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim ¤8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com. Voor meer informatie: DSM Corporate Communications DSM Investor Relations Nelleke Barning Dries Ausems tel. +31 (0) 45 tel. +31 (0) 45 5782864 5782017 fax +31 (0) 45 5782595 fax +31 (0) 45 e-mail 5740680 investor.relations@dsm.com e-mail media.relations@dsm.com RSM Erasmus Universiteit Media & Public Relations Marianne Schouten tel. +31 10 408 2877 e-mail Mschouten@rsm.nl