50 miljoen euro orders voor milieuvriendelijke hightech werkschepen in olie- en gasmarkt

Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend dat het opdrachten heeft ontvangen voor technische oplossingen op het gebied van platformautomatisering, voortstuwing, energiedistributie, innovatieve brugsystemen en communicatie- & navigatieoplossingen aan boord van diverse hightech werkschepen die worden ingezet bij de exploratie en exploitatie van olie en gas. De totale waarde van deze opdrachten bedraagt ruim 50 miljoen euro. Bovendien leiden deze oplossingen tot een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik en milieubelastende uitstoot. Als gevolg van de toenemende internationale vraag naar energie worden steeds meer grote werkschepen ingezet voor exploratie en exploitatie van olie en gas in diepe wateren. Door de toenemende eisen die gesteld worden aan de prestaties van deze speciale schepen neemt de technologiecomponent aan boord aanzienlijk toe. Imtech is als één van de weinige marktpartijen in staat hiervoor totaaloplossingen aan te bieden. Bovendien worden aan dit soort zware schepen steeds hogere milieueisen gesteld in de vorm van een lage uitstoot aan CO2 (kooldioxide) en NO2 (stikstofoxide). Door dit soort schepen uit te rusten met innovatieve milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing kan elektrische energie efficiënter worden opgewekt en zorgt Imtech voor een aanzienlijk reductie van het brandstofverbruik (circa 10 tot 20%) en milieubelastende uitstoot (circa 15 tot 20%). In opdracht van de Sembawang Shipyard in Singapore verzorgt Imtech de milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing, automatisering, hoog- en laagspanning aan boord van de 'Borealis', een 183 x 46 meter groot kraanschip. Dit unieke hightech kraanschip voor de Noorse rederij Nordic Heavy Lift wordt ingezet in de internationale olie- en gasmarkt. Met een 5.000 ton tillende kraan kunnen complete topsides op olie- en gasplatformen worden geplaatst of verwijderd. In deze topsides vindt de verwerking van olie en gas plaats. Ook kan er tot op 3.000 meter diepte onder de zeespiegel worden gewerkt. Het casco wordt in China gebouwd, waarna Imtech via haar vestigingen in Rotterdam (Imtech Marine & Offshore) en Singapore (Radio Holland) de technologie zal inbouwen en inbedrijfstellen. In opdracht van Seaway Heavy Lifting (hoofdkantoor in Nederland) verzorgt Imtech via haar vestiging in Rotterdam (Radio Holland) de complete automatisering, breedband satelliet communicatie, ICT-netwerk, autopiloot, alarm, monitoring & control, alsmede diverse andere moderne elektronische oplossingen aan boord van de 'HLV 5000'. Tevens wordt een door Imtech ontworpen UniMacs 3500® geïntegreerde brug geleverd. De 'HLV 5000' is een 183 x 37 meter 5.000 ton tillend hightech offshore kraanschip dat in Nederland bij de Merwede Shipyard van IHC Merwede wordt gebouwd. Op de Fassmer Werft in Duitsland zal Imtech via haar vestiging in Hamburg (HDW-Hagenuk Schiffstechnik) de complete technische infrastructuur en automatisering, inclusief de milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing aan boord van een nieuw seismologisch onderzoeksvaartuig van Fugro Aberdeen voor haar rekening nemen. Het schip wordt ingezet bij onderzoek naar (nieuwe) oliereserves in de (zee)bodem en onderliggende aardlagen. In opdracht van de Sea Trucks Group verzorgt Imtech via haar vestiging in Rotterdam (Imtech Marine & Offshore) een groot deel van de technische infrastructuur aan boord van de 'Jascon 18', een omvangrijk kraanschip dat eveneens in staat is om pijpleidingen in diepe wateren te leggen, en aan boord van de 'Jascon 35', een hightech offshore constructieschip. Imtech neemt onder meer de technologie voor haar rekening voor hoog- en laagspanning, energiedistributie, voortstuwing, navigatie en communicatie. De casco's worden gebouwd in China en de afbouw vindt plaats in Singapore. Locale Imtech-vestigingen in China en Singapore (HDW-Hagenuk Schiffstechnik en Radio Holland) zijn betrokken bij de productie, engineering en assemblage van de technologie Op alle werkschepen is Imtech ook verantwoordelijk voor het projectmanagement, engineering en de inbedrijfstelling. De opdrachten zijn mede verworven vanwege het feit dat Imtech over een wereldwijd maritiem netwerk van bijna 70 vestigingen beschikt waardoor Imtech in staat is haar klanten internationaal te volgen en van dienst te zijn. De opdrachten worden uitgevoerd in goede samenwerking tussen diverse de maritieme Imtech-bedrijven. De projecten worden in 2009/2010 opgeleverd. 0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0 Nadere informatie Imtech N.V. Pieter Koenders Manager Corporate Comunications Telefoon: (0182) 54 35 14 / (06) 55 74 65 85 E-mail: pieter.koenders@imtech.eu www.imtech.eu Profiel Imtech Imtech N.V. is een Europese technische dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, ICT en werktuigbouw. Met meer dan 18.000 medewerkers realiseert Imtech opbrengsten van ruim 3,3 miljard euro op jaarbasis. Imtech heeft sterke posities in de markten buildings, industry en infra/mobility in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oost-Europa, de UK, Ierland en Spanje en in de mondiale maritieme markt. In totaal bedient Imtech 14.000 klanten. Imtech biedt toegevoegde waarde in de vorm van integrale en multidisciplinaire totaaloplossingen die leiden tot betere bedrijfsprocessen en meer rendement voor opdrachtgevers én van de klanten die zij op hun beurt bedienen. Imtech biedt ook oplossingen die bijdragen aan een duurzame samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van energie, milieu, water en mobiliteit. De aandelen Imtech zijn genoteerd op de effectenbeurs van Euronext, waar Imtech is opgenomen in de Midkap Index en de Next 150 index.