50 miljoen euro orders voor milieuvriendelijke hightech werkschepen
in olie- en gasmarkt
Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend
dat het opdrachten heeft ontvangen voor technische oplossingen op
het gebied van platformautomatisering, voortstuwing,
energiedistributie, innovatieve brugsystemen en communicatie- &
navigatieoplossingen aan boord van diverse hightech werkschepen die
worden ingezet bij de exploratie en exploitatie van olie en gas. De
totale waarde van deze opdrachten bedraagt ruim 50 miljoen euro.
Bovendien leiden deze oplossingen tot een aanzienlijke reductie van
het brandstofverbruik en milieubelastende uitstoot.
Als gevolg van de toenemende internationale vraag naar energie worden
steeds meer grote werkschepen ingezet voor exploratie en exploitatie
van olie en gas in diepe wateren. Door de toenemende eisen die
gesteld worden aan de prestaties van deze speciale schepen neemt de
technologiecomponent aan boord aanzienlijk toe. Imtech is als één van
de weinige marktpartijen in staat hiervoor totaaloplossingen aan te
bieden. Bovendien worden aan dit soort zware schepen steeds hogere
milieueisen gesteld in de vorm van een lage uitstoot aan CO2
(kooldioxide) en NO2 (stikstofoxide). Door dit soort schepen uit te
rusten met innovatieve milieuvriendelijke (diesel)elektrische
voortstuwing kan elektrische energie efficiënter worden opgewekt en
zorgt Imtech voor een aanzienlijk reductie van het brandstofverbruik
(circa 10 tot 20%) en milieubelastende uitstoot (circa 15 tot 20%).
In opdracht van de Sembawang Shipyard in Singapore verzorgt Imtech de
milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing, automatisering,
hoog- en laagspanning aan boord van de 'Borealis', een 183 x 46 meter
groot kraanschip. Dit unieke hightech kraanschip voor de Noorse
rederij Nordic Heavy Lift wordt ingezet in de internationale olie- en
gasmarkt. Met een 5.000 ton tillende kraan kunnen complete topsides
op olie- en gasplatformen worden geplaatst of verwijderd. In deze
topsides vindt de verwerking van olie en gas plaats. Ook kan er tot
op 3.000 meter diepte onder de zeespiegel worden gewerkt. Het casco
wordt in China gebouwd, waarna Imtech via haar vestigingen in
Rotterdam (Imtech Marine & Offshore) en Singapore (Radio Holland) de
technologie zal inbouwen en inbedrijfstellen.
In opdracht van Seaway Heavy Lifting (hoofdkantoor in Nederland)
verzorgt Imtech via haar vestiging in Rotterdam (Radio Holland) de
complete automatisering, breedband satelliet communicatie,
ICT-netwerk, autopiloot, alarm, monitoring & control, alsmede diverse
andere moderne elektronische oplossingen aan boord van de 'HLV 5000'.
Tevens wordt een door Imtech ontworpen UniMacs 3500® geïntegreerde
brug geleverd. De 'HLV 5000' is een 183 x 37 meter 5.000 ton tillend
hightech offshore kraanschip dat in Nederland bij de Merwede Shipyard
van IHC Merwede wordt gebouwd.
Op de Fassmer Werft in Duitsland zal Imtech via haar vestiging in
Hamburg (HDW-Hagenuk Schiffstechnik) de complete technische
infrastructuur en automatisering, inclusief de milieuvriendelijke
(diesel)elektrische voortstuwing aan boord van een nieuw
seismologisch onderzoeksvaartuig van Fugro Aberdeen voor haar
rekening nemen. Het schip wordt ingezet bij onderzoek naar (nieuwe)
oliereserves in de (zee)bodem en onderliggende aardlagen.
In opdracht van de Sea Trucks Group verzorgt Imtech via haar
vestiging in Rotterdam (Imtech Marine & Offshore) een groot deel van
de technische infrastructuur aan boord van de 'Jascon 18', een
omvangrijk kraanschip dat eveneens in staat is om pijpleidingen in
diepe wateren te leggen, en aan boord van de 'Jascon 35', een
hightech offshore constructieschip. Imtech neemt onder meer de
technologie voor haar rekening voor hoog- en laagspanning,
energiedistributie, voortstuwing, navigatie en communicatie. De
casco's worden gebouwd in China en de afbouw vindt plaats in
Singapore. Locale Imtech-vestigingen in China en Singapore
(HDW-Hagenuk Schiffstechnik en Radio Holland) zijn betrokken bij de
productie, engineering en assemblage van de technologie
Op alle werkschepen is Imtech ook verantwoordelijk voor het
projectmanagement, engineering en de inbedrijfstelling. De opdrachten
zijn mede verworven vanwege het feit dat Imtech over een wereldwijd
maritiem netwerk van bijna 70 vestigingen beschikt waardoor Imtech in
staat is haar klanten internationaal te volgen en van dienst te zijn.
De opdrachten worden uitgevoerd in goede samenwerking tussen diverse
de maritieme Imtech-bedrijven. De projecten worden in 2009/2010
opgeleverd.
0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0
Nadere informatie
Imtech N.V.
Pieter Koenders
Manager Corporate Comunications
Telefoon: (0182) 54 35 14 / (06) 55 74 65
85
E-mail: pieter.koenders@imtech.eu
www.imtech.eu
Profiel Imtech
Imtech N.V. is een Europese technische dienstverlener op het gebied
van elektrotechniek, ICT en werktuigbouw. Met meer dan 18.000
medewerkers realiseert Imtech opbrengsten van ruim 3,3 miljard euro
op jaarbasis. Imtech heeft sterke posities in de markten buildings,
industry en infra/mobility in Nederland, België, Luxemburg,
Duitsland, Oost-Europa, de UK, Ierland en Spanje en in de mondiale
maritieme markt. In totaal bedient Imtech 14.000 klanten. Imtech
biedt toegevoegde waarde in de vorm van integrale en
multidisciplinaire totaaloplossingen die leiden tot betere
bedrijfsprocessen en meer rendement voor opdrachtgevers én van de
klanten die zij op hun beurt bedienen. Imtech biedt ook oplossingen
die bijdragen aan een duurzame samenleving, bijvoorbeeld op het
gebied van energie, milieu, water en mobiliteit. De aandelen Imtech
zijn genoteerd op de effectenbeurs van Euronext, waar Imtech is
opgenomen in de Midkap Index en de Next 150 index.