Delhaize Groep lanceert nieuw strategisch plan

BRUSSEL, België, 3 december 2009 - Delhaize Groep (Euronext Brussel: DELB - NYSE: DEG), de Belgische internationale voedingsdistributeur, publiceert vandaag, ter gelegenheid van haar jaarlijkse analistenvergadering, een nieuw strategisch plan voor de komende jaren, dat zich toespitst op een versnelde groei, een verhoogde efficiëntie en een sterkere integratie van de Groep. De Groep is van plan haar prijscompetitiviteit verder te verhogen in al haar markten, het aantal winkelopeningen in haar nieuwere formules en activiteiten in de komende drie jaar te verdrievoudigen in vergelijking met de jaren 2007-2009 en een bijkomende kostenbesparing van EUR 300 miljoen te realiseren tegen 2012, ten einde haar prijsinvesteringen en andere verkoopstimulerende initiatieven te financieren en haar winstgevendheid te ondersteunen. Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "Vandaag beschikt Delhaize Groep over een sterke en bewezen basis van leidende merken en marktaandelen, een winstgevendheid bij de beste van de sector en een sterke balans. Nu is het juiste moment aangebroken om voordeel te trekken uit onze troeven en verder te versnellen. De doelstelling van ons "New Game Plan" is value leadership te leveren in al onze markten om zo een hogere opbrengst- en winstgroei te verwezenlijken en om van Delhaize Groep een meer doeltreffend overnameplatform te maken aan de hand van bijkomende synergieën, gedeelde kennis en gedeelde diensten." Het "New Game Plan" van Delhaize Groep is ontwikkeld rond 4 baanbrekende thema's: 1. Handelen als één Groep 2. Versnelde groei 3. Uitmunten in de ontwikkeling van onze medewerkers 4. Uitmuntende uitvoering Baanbrekende thema's van het "New Game Plan" 1. Vanaf 2010 zullen de meer dan 141 000 medewerkers van Delhaize Groep één gemeenschappelijke visie delen en beleven, alsook een reeks waarden die de houding van elke medewerker zal ondersteunen in het brengen van het beste voor de klanten, de gemeenschappen en medewerkers van Delhaize Groep. 2. Verder bouwend op haar sterke bestaande basis plant Delhaize Groep een versnelde groei. - Vanaf 2010 zal Delhaize Groep een nog grotere nadruk leggen op prijscompetitiviteit, hetgeen zal resulteren in value leadership bij al haar ondernemingen. Elk uithangbord plant een nieuwe en agressievere prijsstrategie vanaf begin 2010 door zichzelf te vergelijken met de leidende prijsconcurrent met, als doel, het verschil verder te verkleinen. - De Groep zal het aandeel van consumentenbestedingen ("share of wallet") in haar bestaande winkels maximaliseren door gebruik te maken van haar 16 miljoen klantenbezoeken per week over de hele wereld aan de hand van een doeltreffend assortiment en nieuwe en aantrekkelijke producten en diensten. - Delhaize Groep zal eveneens haar leidinggevende initiatieven inzake gezondheid en welzijn, zoals Guiding Stars, verder uitbouwen om de groeiende aandacht van de klanten voor gezondheid te beantwoorden en om haar differentiatie te versterken. Tegen 2011 zullen de Griekse en Belgische activiteiten van Delhaize Groep voedingslabels hebben voor hun huismerkassortimenten, naast de Guiding Stars labels die reeds vandaag aanwezig zijn bij Food Lion, Hannaford, Sweetbay en Bloom. - In haar "New Game Plan" zal Delhaize Groep haar sectorleidende Corporate Responsibility initiatieven verder uitbreiden. In 2010 voorziet Delhaize Group een audit van 100% van haar huismerkleveranciers naar voedselveiligheid en conformiteit. - Delhaize Groep voorziet het gebruik van haar nieuwe low cost supermarktformules Bottom Dollar Food (V.S.) en Red Market (Europa) en haar recentere markten (Griekenland, Roemenië en Indonesië) als bijkomende vectoren voor de versnelling van de organische winkelgroei. De komende drie jaar zal Delhaize Groep het aantal winkelopeningen gegenereerd door deze nieuwe activiteiten verdrievoudigen tot 250 (tegenover 85 nieuwe winkels in 2007-2009). 3. De versnelde groei zal mogelijk zijn door een uitmuntende ontwikkeling van onze medewerkers. Wij zullen de opleiding eigen aan Delhaize Groep, de opleidingsprogramma's en de sterke cultuur van de Groep blijven benutten om het "best-in-class" engagement en toewijding verder te versterken. 4. De verhoogde efficiëntie dankzij een uitmuntende uitvoering zal de versnelde groeiinitiatieven financieren en de onderliggende kostendruk compenseren. Volgend op de EUR 60 miljoen besparingen gerealiseerd in 2008 en een bijkomende EUR 100 miljoen in 2009, zal Delhaize Groep nog een bijkomende EUR 300 miljoen aan jaarlijkse bedrijfskostenbesparingen realiseren tegen 2012 aan de hand van initiatieven eigen aan de uithangborden en een groter aantal gedeelde diensten, voornamelijk op regionaal niveau. Meer informatie over het "New Game Plan" Meer informatie over het "New Game Plan" kan teruggevonden worden op de website van Delhaize Groep (www.delhaizegroep.com). De presentaties van de Analysts' Day worden live uitgezonden op het internet (enkel audio) op www.delhaizegroep.com, op 3 december 2009 vanaf 08u00 EET (07u00 CET). Een replay van deze webcast zal beschikbaar zijn op de website vanaf 13u00 EET (12u00 CET) op 3 december 2009. De slides van de presentaties zijn eveneens beschikbaar op de website van de Groep. » Delhaize Groep Delhaize Groep is een Belgische internationale voedingsdistributeur met activiteiten in zes landen op drie continenten. Op het einde van het derde kwartaal van 2009 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2 697 winkels. In 2008 boekte Delhaize Groep EUR 19 miljard aan opbrengsten en EUR 467 miljoen aan nettowinst (deel van de Groep). Eind 2008 stelde Delhaize Groep ongeveer 141 000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG). Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website http://www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com. » Contacten Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48 Geert Verellen: + 32 2 412 83 62 Barbera Hoppenbrouwers (media): + 32 2 412 86 69 VOORZICHTIGHEID OMTRENT VOORSPELLINGEN De verklaringen, andere dan over feiten uit het verleden, die in deze persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan en die gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen omtrent strategische overnames, toekomstige strategieën en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals "vooruitzichten", "verwachtingen", "geloven", "schatten", "beogen", "voorspellen", "begroten", "voorzien", "strategie", "zou kunnen", "doelstelling", "anticiperen", "nastreven", "plannen", "verwachten", "vermoedelijk", "zullen", "zouden" of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving of regelgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het meest recente jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F en andere neerleggingen door Delhaize Groep bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep neemt geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de voorspellingen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven. Dit persbericht is oorspronkelijk gedistribueerd door Hugin. Enkel de afzender is verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht.