BRUSSEL, België, 3 december 2009 - Delhaize Groep (Euronext Brussel:
DELB - NYSE: DEG), de Belgische internationale voedingsdistributeur,
publiceert vandaag, ter gelegenheid van haar jaarlijkse
analistenvergadering, een nieuw strategisch plan voor de komende
jaren, dat zich toespitst op een versnelde groei, een verhoogde
efficiëntie en een sterkere integratie van de Groep. De Groep is van
plan haar prijscompetitiviteit verder te verhogen in al haar markten,
het aantal winkelopeningen in haar nieuwere formules en activiteiten
in de komende drie jaar te verdrievoudigen in vergelijking met de
jaren 2007-2009 en een bijkomende kostenbesparing van EUR 300 miljoen
te realiseren tegen 2012, ten einde haar prijsinvesteringen en andere
verkoopstimulerende initiatieven te financieren en haar
winstgevendheid te ondersteunen.
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en
Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "Vandaag
beschikt Delhaize Groep over een sterke en bewezen basis van leidende
merken en marktaandelen, een winstgevendheid bij de beste van de
sector en een sterke balans. Nu is het juiste moment aangebroken om
voordeel te trekken uit onze troeven en verder te versnellen. De
doelstelling van ons "New Game Plan" is value leadership te leveren
in al onze markten om zo een hogere opbrengst- en winstgroei te
verwezenlijken en om van Delhaize Groep een meer doeltreffend
overnameplatform te maken aan de hand van bijkomende synergieën,
gedeelde kennis en gedeelde diensten."
Het "New Game Plan" van Delhaize Groep is ontwikkeld rond 4
baanbrekende thema's:
1. Handelen als één Groep
2. Versnelde groei
3. Uitmunten in de ontwikkeling van onze medewerkers
4. Uitmuntende uitvoering
Baanbrekende thema's van het "New Game Plan"
1. Vanaf 2010 zullen de meer dan 141 000 medewerkers van Delhaize
Groep één gemeenschappelijke visie delen en beleven, alsook een reeks
waarden die de houding van elke medewerker zal ondersteunen in het
brengen van het beste voor de klanten, de gemeenschappen en
medewerkers van Delhaize Groep.
2. Verder bouwend op haar sterke bestaande basis plant Delhaize Groep
een versnelde groei.
- Vanaf 2010 zal Delhaize Groep een nog grotere nadruk leggen
op prijscompetitiviteit, hetgeen zal resulteren in value leadership
bij al haar ondernemingen. Elk uithangbord plant een nieuwe en
agressievere prijsstrategie vanaf begin 2010 door zichzelf te
vergelijken met de leidende prijsconcurrent met, als doel, het
verschil verder te verkleinen.
- De Groep zal het aandeel van consumentenbestedingen ("share
of wallet") in haar bestaande winkels maximaliseren door gebruik te
maken van haar 16 miljoen klantenbezoeken per week over de hele
wereld aan de hand van een doeltreffend assortiment en nieuwe en
aantrekkelijke producten en diensten.
- Delhaize Groep zal eveneens haar leidinggevende
initiatieven inzake gezondheid en welzijn, zoals Guiding Stars,
verder uitbouwen om de groeiende aandacht van de klanten voor
gezondheid te beantwoorden en om haar differentiatie te versterken.
Tegen 2011 zullen de Griekse en Belgische activiteiten van Delhaize
Groep voedingslabels hebben voor hun huismerkassortimenten, naast de
Guiding Stars labels die reeds vandaag aanwezig zijn bij Food Lion,
Hannaford, Sweetbay en Bloom.
- In haar "New Game Plan" zal Delhaize Groep haar
sectorleidende Corporate Responsibility initiatieven verder
uitbreiden. In 2010 voorziet Delhaize Group een audit van 100% van
haar huismerkleveranciers naar voedselveiligheid en conformiteit.
- Delhaize Groep voorziet het gebruik van haar nieuwe low
cost supermarktformules Bottom Dollar Food (V.S.) en Red Market
(Europa) en haar recentere markten (Griekenland, Roemenië en
Indonesië) als bijkomende vectoren voor de versnelling van de
organische winkelgroei. De komende drie jaar zal Delhaize Groep het
aantal winkelopeningen gegenereerd door deze nieuwe activiteiten
verdrievoudigen tot 250 (tegenover 85 nieuwe winkels in 2007-2009).
3. De versnelde groei zal mogelijk zijn door een uitmuntende
ontwikkeling van onze medewerkers. Wij zullen de opleiding eigen aan
Delhaize Groep, de opleidingsprogramma's en de sterke cultuur van de
Groep blijven benutten om het "best-in-class" engagement en
toewijding verder te versterken.
4. De verhoogde efficiëntie dankzij een uitmuntende uitvoering zal de
versnelde groeiinitiatieven financieren en de onderliggende
kostendruk compenseren. Volgend op de EUR 60 miljoen besparingen
gerealiseerd in 2008 en een bijkomende EUR 100 miljoen in 2009, zal
Delhaize Groep nog een bijkomende EUR 300 miljoen aan jaarlijkse
bedrijfskostenbesparingen realiseren tegen 2012 aan de hand van
initiatieven eigen aan de uithangborden en een groter aantal gedeelde
diensten, voornamelijk op regionaal niveau.
Meer informatie over het "New Game Plan"
Meer informatie over het "New Game Plan" kan teruggevonden worden op
de website van Delhaize Groep (www.delhaizegroep.com). De
presentaties van de Analysts' Day worden live uitgezonden op het
internet (enkel audio) op www.delhaizegroep.com, op 3 december 2009
vanaf 08u00 EET (07u00 CET). Een replay van deze webcast zal
beschikbaar zijn op de website vanaf 13u00 EET (12u00 CET) op 3
december 2009. De slides van de presentaties zijn eveneens
beschikbaar op de website van de Groep.
» Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische internationale voedingsdistributeur
met activiteiten in zes landen op drie continenten. Op het einde van
het derde kwartaal van 2009 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize
Groep uit 2 697 winkels. In 2008 boekte Delhaize Groep EUR 19 miljard
aan opbrengsten en EUR 467 miljoen aan nettowinst (deel van de
Groep). Eind 2008 stelde Delhaize Groep ongeveer 141 000 mensen
tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de
New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U
vindt het ook op de website http://www.delhaizegroep.com. Vragen
kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.
» Contacten
Guy Elewaut: + 32 2 412 29
48
Geert Verellen: + 32 2 412 83 62
Barbera Hoppenbrouwers (media): + 32 2 412 86 69
VOORZICHTIGHEID OMTRENT VOORSPELLINGEN
De verklaringen, andere dan over feiten uit het verleden, die in deze
persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals
andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd
door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan en die
gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan
Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen
of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de
Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal
risico's en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot,
verklaringen omtrent strategische overnames, toekomstige strategieën
en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen
kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals
"vooruitzichten", "verwachtingen", "geloven", "schatten", "beogen",
"voorspellen", "begroten", "voorzien", "strategie", "zou kunnen",
"doelstelling", "anticiperen", "nastreven", "plannen", "verwachten",
"vermoedelijk", "zullen", "zouden" of andere gelijkaardige woorden of
uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit
ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten
aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse
factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot,
wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van
Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of
wisselkoersen of in wetgeving of regelgeving; concurrentie;
ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw,
renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en
bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende
risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten
aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze
verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het meest recente
jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F en andere
neerleggingen door Delhaize Groep bij de U.S. Securities and Exchange
Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie
opgenomen. Delhaize Groep neemt geen enkele verbintenis op zich om
ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek
welke herziening ook van de voorspellingen vervat in dit persbericht
aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige
gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.
Dit persbericht is oorspronkelijk gedistribueerd door Hugin. Enkel de
afzender is verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht.