Bekaert: resultaten eerste jaarhelft 2016

Bekaert zet positieve trend verder

REBIT-stijging met 40% tot € 157 miljoen aan REBIT-marge van 8,6% gedreven door sterke volumegroei en verbetering van business prestaties

Hoofdpunten
Bekaert realiseerde aanzienlijke volume- en margegroei in de eerste helft van 2016. De Groep boekte 6% volumegroei door de sterke vraag in automobiel- en zonne-energiemarkten en door gestaag stijgende verkoopvolumes in industriële staaldraad- en bouwmarkten. De robuuste volumegroei werd meer dan tenietgedaan op het niveau van de omzet als gevolg van negatieve wisselkoersschommelingen (-3%), lagere walsdraadprijzen (-4%) die we verrekenen aan onze klanten, en prijserosie- en mix-effecten (-3%). De vertraging in olie- en gasmarkten tastte de product-mix aan door de afnemende vraag naar profieldraden en staalkabels.

Bekaerts algemeen sterkere business portefeuille en de toenemende impact van diverse wereldwijde transformatieprogramma's zorgden voor een aanzienlijke rentabiliteitsverbetering. REBIT steeg met 40% tot € 157 miljoen wat een REBIT-marge opleverde van 8,6% vergeleken met 5,9% in de eerste helft van 2015.

Bekaert behaalde voortreffelijke resultaten in EMEA (13,6% REBIT marge), zeer sterke margegroei in Pacifisch Azië (12,2% of meer dan een verdubbeling van de marge in de eerste helft van 2015) en Latijns-Amerika (9,3% REBIT marge, een stijging met 70%) en verbeterde marges in Noord-Amerika (4,8%, een stijging met 30%).

Persmededeling in PDF

Source: Bekaert via GlobeNewswire