Systemairs valberedning

Pressmeddelande 20 februari 2017

Vid årsstämman den 25 augusti 2016 beslutades att valberedningen ska bestå av representanter för tre av de röstmässigt största aktieägarna eller ägargrupperna, enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 31 januari 2017.

Härmed meddelas att efter samråd mellan bolagets tre största aktieägare har en valberedning utsetts bestående av nedanstående personer:

• Gerald Engström (ordf), Färna Invest AB
  • Gerhard Sturm, ebmpapst AB
  • Björn Henriksson, Nordea Fonder

Aktieägare som önskar komma i kontakt med valberedningen kan lämpligen skicka e-post till Anders Ulff, CFO i Systemair AB, anders.ulff@systemair.se.

Årsstämma hålls den 24 augusti 2017, klockan 15.00 i Skinnskatteberg.

För ytterligare information kontakta:
Gerald Engström, styrelseordförande, +46 222 440 01, + 46 70 519 00 01
Roland Kasper, CEO, +46 222 440 13, +46 73 94 40 13

Systemair AB, 739 30 Skinnskatteberg, 0222-440 00, www.systemair.com

Notera: Informationen är sådan som Systemair AB själv valt att offentliggöra eller är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om värdepappershandel och/eller lagen om Handel med Finansiella Instrument. Informationen publicerades kl. 13:00 (CET) den 20 februari 2017.

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 49 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Afrika. Bolaget omsatte 6,1 miljarder kronor räkenskapsåret 2015/16 och har för närvarande cirka 5 000 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 12 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB, Fantech, Menerga och Holland Heating. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.

Pressrelease_Systemair_Valberedning_2017_SE

Source: Systemair AB via GlobeNewswire