James Budden |
Toen de wereld na de pandemie normaliseerde, kregen de markten te maken met ernstige schokken aan de aanbodzijde met als gevolg prijsstijgingen door goederen schaarste in combinatie met een eerder ingehouden vraag. Geopolitieke ontwikkelingen hebben de situatie verder verergerd. De oorlog in Oekraïne heeft de energiekosten een tijdje opgedreven, het geruzie tussen de VS en China heeft voor onzekerheid gezorgd in de hoofden van beleggers en recentelijk heeft het conflict in het Midden-Oosten de somberheid vergroot. Daarnaast heeft de gestegen rente een einde gemaakt aan goedkoop geld en twijfels doen rijzen over het vermogen van groeibedrijven om hun activiteiten uit te breiden of zelfs te overleven wanneer de financieringskosten exponentieel zijn gestegen.
“Toch is de wereld nog niet in een recessie beland”, zegt James Budden, directeur marketing en distributie, bij Baillie Gifford. “2023 was prima voor de meeste markten, met China als negatieve uitschieter. De VS heeft het voortouw genomen, dankzij de Magnificent Seven - Meta, Tesla, Alphabet, Nvidia, Apple, Amazon en Microsoft – die een enorme stijging van de aandelenkoersen lieten zien, terwijl de rest van de 493 bedrijven in de S&P 500 collectief vlak bleef. Een sterk bewijs van de kracht van asymmetrische rendementen”, aldus Budden.
Begin 2024 is het sentiment nog steeds tegen groeibeleggen. De tegenwind van de afgelopen twee jaar lijkt echter te verdwijnen. Budden: “Groeibedrijven hebben zich aangepast aan een nieuw paradigma waarin de nadruk ligt op winstgevendheid en het genereren van vrije kasstromen om de financiering van hun activiteiten aan te tonen.” Dit bewijs van veerkracht staat in schril contrast met de groei ten koste van alles in het vorige decennium, die werd ondersteund door goedkope liquiditeit. Marktaandeel was het doel, maar nu draait alles om organische groei en de balans.
Budden: “Er zijn winnaars en verliezers geweest door deze transformatie naar budgettaire voorzichtigheid. We hebben bijvoorbeeld beleggingen in Carvana en Zoom verkocht - het bedrijfsmodel van eerstgenoemde had het moeilijk toen de rente steeg en voor laatstgenoemde kan het moeilijk zijn om na Covid aanzienlijk te groeien in een steeds competitievere omgeving voor zijn diensten.” Bedrijven die goed hebben gereageerd op de veranderende omstandigheden zijn onder andere Shopify, het e-commerce platform dat zich richt op handelaren en kosten heeft bespaard en zijn logistieke tak heeft afgestoten, en Door Dash, de app voor voedselbezorging, die heeft geprofiteerd van de ondergang van concurrenten en daardoor bijna $900 miljoen aan vrije kasstroom heeft gegenereerd.
Inmiddels is meer dan 80 procent van de bedrijven in de wereldwijde portefeuilles van Baillie Gifford winstgevend of heeft een positieve kasstroom. Deze veerkracht van groeibedrijven logenstraft de stereotypering dat groei niet kan gedijen als de rente hoog is. Groeibedrijven van hoge kwaliteit met een hoog rendement op kapitaal en robuuste winstmarges bevinden zich in een goede positie om eventuele aanhoudende inflatiedruk het hoofd te bieden. Dergelijke bedrijven vertrouwen niet simpelweg op de economische cyclus om uit te blinken. Ze wijzen op fundamentele vooruitgang die na verloop van tijd door de markten worden erkend in stijgende aandelenkoersen. Dit gebeurt nu de winsten de verwachtingen overtreffen. Aandelenkoersen hebben de neiging om de winsten te volgen.
“Als 2022 een jaar van aanpassing was en 2023 een jaar van uitvoering voor groeibedrijven, dan gaan we nu misschien een periode van erkenning tegemoet waarin aandelenkoersen de onderliggende kracht van kwalitatieve groeibedrijven beginnen te weerspiegelen”, zegt Budden. Volgens Baillie Gifford wordt deze erkenning ondersteund door een reeks rugwindeffecten. Ten eerste zien veel van Baillie Gifford’s portfoliobedrijven hun omzet sterk groeien. Ten tweede verbeteren de winsten en de vrije kasstroom en ten derde, en misschien wel het belangrijkste, worden deze twee factoren geholpen door sterke structurele factoren.
De digitalisering van de handel en de financiële sector gaat in hoog tempo door. Bedrijven als Mercado Libre, Coupang en PDD Holdings domineren de expansie in hun respectieve markten. De samenvloeiing van data en gezondheidszorg biedt de kans om nieuwe manieren te ontdekken om de kracht van AI te benutten en een grotere kans op preventie en genezing te bieden – farmaceutisch bedrijf Moderna loopt hierin voorop.
“De post-koolstofeconomie staat op ieders agenda, maar hoe er voordeel uit te halen is de vraag”, zegt Budden. “Het private bedrijf Northvolt is als batterijfabrikant strategisch belangrijk voor Europa en moet concurreren met bedrijven in China en de VS. Daarnaast bieden Solugen en Climeworks oplossingen om toekomstige emissieniveaus te beperken. “Dan is er ook nog het potentieel van AI, waarvan de winnaars nog niet bekend zijn”, zegt Budden. De blootstelling van Baillie Gifford aan AI is dan ook divers en omvat hardware (ASML), de cloud (AWS), clouddiensten (Snowflake), industriële oplossingen (Tesla) en de consument (Spotify).”
Budden: “Wanneer deze periode van erkenning van start gaat, is moeilijk nauwkeurig te voorspellen. Met de rente in pauzestand en zorgwekkende mondiale en politieke gebeurtenissen zijn beleggers nog steeds voorzichtig.” De aantrekkingskracht van de kortere termijn en minder risicovolle activa zoals geldmarktfondsen en obligaties is groot, maar voor beleggers met een langere termijnvisie kunnen aandelenmarkten en dan met name groeiaandelen aantrekkelijk zijn. In het verleden verwachtten beleggers misschien een premie te betalen voor groei, maar op dit moment (met uitzondering van de Magnificent Seven) lijkt het verleidelijk goedkoop. De verwachte omzet- en winstgroei steken gunstig af bij de markt, terwijl de waarderingen onder of in lijn liggen met het gemiddelde aandeel. “Dit alles zorgt ervoor dat de investment managers bij Baillie Gifford denken dat het tijd is om op de groeitrein te stappen voordat deze het station verlaat,” concludeert Budden.