Elektriciteitsproducent Electrabel heeft bij de Europese Commissie klacht neergelegd tegen de Belgische nucleaire rente. Dat heeft de krant De Tijd gemeld. De nucleaire rente, die producenten van kernenergie jaarlijks aan de Belgische staat dienen af te dragen, vormt volgens Electrabel een inbreuk tegen de Europese regels over staatssteun.
Het bedrijf maakt gewag van oneerlijke concurrentie, aangezien alleen de producenten van kernenergie door de nucleaire rente worden geraakt en andere sectoren op de elektriciteitsmarkt niet worden geraakt. Electrabel heeft over een periode van vijf jaar al 1,76 miljard euro nucleaire rente dienen te betalen.
Marie-Christine Marghem, federaal minister van energie, plant met de sector onderhandelingen over een mogelijke verlenging van de levensduur van een aantal Belgische kernreactoren. Daarbij zou ook het systeem van de nucleaire rente opnieuw worden besproken.
Bron: Express.be