In Vlaanderen werden twee jaar geleden 3.625 woningen onbewoonbaar verklaard. Daarmee wordt de stijgende trend van de jaren voordien verder gezet. Dat heeft Liesbeth Homans, Vlaams minister van wonen, gezegd.
Acht jaar geleden werden volgens de minister 1.752 panden geregistreerd in de inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen, maar sindsdien diende elk jaar een stijging te worden genoteerd. Daardoor stonden in de inventaris twee jaar geleden uiteindelijk 7.648 onbewoonbare panden.
Elk jaar worden een aantal woningen weliswaar opnieuw uit het inventaris geschrapt, maar er zouden telkens meer adressen aan de lijst worden toegevoegd.
Het fenomeen heeft volgens minister Homans grotendeels te maken met de toename van het aantal inspecties. Acht jaar geleden werden door Wonen-Vlaanderen en de Wooninspectie samen 5.543 inspecties uitgevoerd. Twee jaar geleden werden echter al 13.595 controles geteld.
Bron: Express.be