Invesco: Dalende autoverkopen beïnvloeden wereldwijde BBP-groei

De trend van wereldwijd dalende autoverkopen kan, als het handelsconflict tussen de VS en China voortduurt, de wereldwijde BBP-groei onder de 3% brengen, voor financiële markten een psychologische grens.

Dat concluderen Paul Jackson, hoofd ETF Research in EMEA en András Vig, Multi-Asset-strateeg, beiden verbonden aan de Amerikaanse vermogensbeheerder Invesco. “De wereldwijde autocyclus heeft zijn piek bereikt”, concludeert het tweetal. In de periode tussen juli 2008 en augustus 2018 steeg het aantal autoverkopen nog van 41,7 miljoen per jaar naar 60,9 miljoen per jaar, een groei van 46% (3,8% op jaarbasis). De periode januari 2018 tot en met januari 2019 betekende een kantelpunt in de groei met ‘slechts’ 58 miljoen auto’s.

De auto-industrie is verantwoordelijk voor 1 tot 2% van de Amerikaanse werkgelegenheid en het totale inkomen. In de EU is 6% van het totale aantal banen gerelateerd aan de auto-industrie, in China ligt dat op 5,5%De wereldwijde auto-industrie vormt geen uitzonderlijk groot deel van de wereldeconomie, maar is ook niet insignificant, stelt Invesco. Het telt voor 3% van het wereldwijde bbp, en 10% lagere verkopen kunnen de groei met 0,5 procentpunt verlagen – waarmee de schade groter is dan het Amerikaans-Chinese handelsconflict.

De analyse van de vermogensbeheerder laat zien dat wereldwijde autoverkopen tot augustus 2018 piekten, maar vervolgens met 5% procent daalden in de periode van augustus 2018 tot en met januari 2019. De scherpe daling is volgens het tweetal vooral te wijten aan de autoverkopen in China: in september 2018 werden daar 12% minder auto’s verkocht in dan in dezelfde maand een jaar eerder. Op jaarbasis zagen ook de VS (-16%) en Duitsland (-30%) het aantal autoverkopen dalen. Omdat bedrijfswinsten de trend van de industriële productie volgen, in dit geval een dalende, zijn wereldwijde autoverkopen relevant voor beleggers. Het Invesco-duo benadrukt bovendien een causaal verband waarin beurskoersen de lijn van wereldwijde autoverkopen volgen. De vraag is dan ook of het einde van de auto-cyclus al in beurskoersen is verwerkt.

Volgens Jackson en Vig bestaan er goede redenen om aan te nemen dat de wereldwijde autoverkoopcyclus ten einde is. Als een daling in autoverkopen verder doorzet, kan dit leiden tot een wereldwijde groeivertraging tot 3%, of zelfs daaronder. Eerder werd uitgegaan van een mondiale groei van 3,5%, Invesco hield echter al rekening met een groei van 3%.