DWS: Afname vrachtvervoer per spoor is teken van verzwakkende economie

De hoeveelheid vracht die per spoor vervoerd wordt in de VS daalt al 5 maanden op rij, blijkt uit de ‘Grafiek van de Week’ van vermogensbeheerder DWS. Deze daling is voor DWS reden om de posities in industriële sectoren te verlagen naar ‘onderwogen’.

“Uit de meest recente cijfers van de Association of American Railroads (tot 6 juli) is te lezen dat de vrachtvolumes met 7,6% zijn gekrompen ten opzichte van het jaar ervoor”, zegt Marcus Poppe, portefeuillemanager Global Equities bij DWS. “En uit onze ‘Grafiek van de Week’ blijkt dat de voortschrijdende driemaandsgemiddelden al ongeveer een jaar onder het niveau van het voorgaande jaar zitten.”

Vrachtvervoer Amerika

Amerikaansvrachtvervoer

“Dit is toe te schrijven aan de Amerikaanse economie die verzwakt. Veel bedrijven verkleinen hun voorraden momenteel. Hetzelfde gebeurde in 2016, toen een dieptepunt werd bereikt. Uitzondering daarop is de oliesector die destijds tot de slechtst draaiende sectoren behoorde, maar nu sinds begin dit jaar een van de vier sectoren is die meer per trien vervoeren. Alle 16 andere categorieën staan in het rood; met als hekkensluiters staal en steenkool.”

Onderwogen positie in maakindustrie

Volgens Poppe is er momenteel geen motor aan te wijzen die een eventueel herstel van de maakindustrie kan aanjagen. Reden waarom DWS vorige week besloot zijn posities in industriële bedrijven af te bouwen naar onderwogen. Poppe: “Komend cijferseizoen verwachten we nog meer teleurstellingen als gevolg van de zwakkere indicatoren; het is wachten op de eerste negatieve winst- en omzetcijfers. Zelfs als een recessie uitblijft, is het goed mogelijk dat bedrijven in de maakindustrie, hun winstverwachtingen naar beneden bijstellen.”

Poppe: “Dit is een wereldwijd fenomeen, en geldt dus niet alleen voor de VS. De maakindustrie heeft twee jaar geprofiteerd van een gesynchroniseerde opleving. Dit is nu omgeslagen naar een gesynchroniseerde neergang. Voeg daar de onrust die de handelsoorlog met zich meebrengt aan toe en het behoeft geen betoog dat beleggers betere tijden hebben gekend.”

Toch is er geen reden tot paniek, constateert Poppe. “De trein van de economische groei remt af, maar doet dat in een vrij rustig tempo. Het lijkt er niet op dat de locomotief snel tot stilstand komt.”