Sociale vaardigheden steeds belangrijker in financiële sector

Op de financiële arbeidsmarkt is steeds meer vraag naar mensen met technische kennis én communicatieve vaardigheden. Arbeidsmarktspecialist Brunel speelt hierop in met een nieuw driejarig opleidingstraject.

Technologische ontwikkelingen hebben invloed op alle facetten van de samenleving, en al helemaal op de arbeidsmarkt. Zo ziet het gewenste profiel voor medewerkers in de financiële sector er tegenwoordig totaal anders uit dan tien jaar geleden. Technische kennis is belangrijker geworden, net als interpersoonlijke vaardigheden.

Het is dan ook niet meer voldoende om simpelweg de juiste diploma’s te halen, er komen meer vaardigheden bij. De technologische toepassingen in de financiële wereld (oftewel FinTech) hebben de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, en het is natuurlijk essentieel dat werknemers deze digitale tools goed kunnen toepassen. Ten tweede zijn de interpersoonlijke kwaliteiten veel belangrijker geworden, vertelt Rob Duijs, Business Unit Manager bij Brunel Insurance & Banking: “De finance medewerker van de toekomst moet meer dan ooit beschikken over een aantal belangrijke competenties.

Zo moet iemand energiek, proactief en resultaatgericht zijn en aanpassingsvermogen gecombineerd met een positieve, klantgerichte instelling hebben. Dat is een totaal ander eisenpakket dan 10 jaar geleden. Wij zagen dit al eerder en introduceerden in 2014 het Young Specialist Program om de finance medewerker van de toekomst op te leiden. Dit programma leverde al 170 hoog gekwalificeerde finance professionals op”.

Omdat er steeds meer vraag is naar professionals om mee te werken en mee te denken in project-georiënteerde organisaties, is het belangrijk dat deze professionals veelzijdig inzetbaar zijn. Brunel's geheel nieuwe opleidingstraject ontwikkeld sluit daar op aan. Hier worden kwaliteiten als flexibiliteit, verantwoordelijkheid en communicatieve vaardigheden aangescherpt. Het traject bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op het behalen van de wettelijke certificaten voor het werken in de finance sector. De tweede fase staat in het teken van het ontwikkelen van interpersoonlijke vaardigheden. De derde en laatste fase is de finishing touch, en staat onder meer in het teken van data skills.

Op die manier worden medewerkers opgeleid tot volwaardige professionals die uitstekend aansluiten op de banken en verzekeraars van de toekomst. Steeds meer bedrijven vragen naar complete teams op detacheringsbasis. Met het nieuwe opleidingstraject toont Brunel aan volledig klaar te zijn voor deze nieuwe ontwikkeling.