Capital Group: 7 redenen voor de veerkracht van luxemerken

Is 2020 een verloren jaar voor de luxemerken? Ze kunnen zich straks misschien wel verrassend veerkrachtig tonen, schrijft Capital Group in The necessity of luxury: What makes this industry so resilient?

Luxe groeit sneller dan de brede markt

Hoe meer de wereldeconomie door consumptie wordt gedreven, hoe groter ook het aandeel van de persoonlijke uitgaven. De markt voor persoonlijke luxegoederen is sinds 1996 meer dan 1,3 keer zo snel gegroeid als het mondiale BBP. De S&P Global Luxury Index heeft sinds 2005 een groter rendement opgeleverd dan de MSCI World en de S&P 500.

Aziatische consument maakt luxesector minder cyclisch

Gezien het discretionaire karakter beschouwen economen luxegoederen vaak als een cyclische sector. Maar de ontwikkeling van een welvarende klasse in China en andere Aziatische landen heeft de sector de laatste drie decennia een fundament voor duurzame en structurele groei gegeven.

Vrouwen worden rijker

Gezien persoonlijke luxe vaak op vrouwen gericht is, denk maar aan handtassen, lederwaren, kleding, accessoires en sieraden, is het goed nieuws voor de luxesector dat het aantal rijke vrouwen gestaag toeneemt. In 2019 was 45% van de vermogende particulieren een vrouw, tegenover slechts 24% in 2008.

Merkwaarde is een belangrijke drijfveer voor succes

Waarom doet het ene luxemerk het beter dan het andere? Het verschil zit in de merkwaarde: de bereidheid van de consument om veel meer te betalen dan de productiekosten, en dat tientallen jaren lang. Succesvolle luxemerken slagen daarin door geduldig te groeien, door hun producten exclusief te houden en niet zomaar nieuwe winkels te openen.

Creativiteit draagt bij aan de 'winner-takes-all'-trend

Om de inkomsten in een cyclische markt stabiel te houden, hebben de beste en grootste luxebedrijven hun high-end luxeproducten aangevuld met massaproducten. Het omgekeerde - het maken van luxegoederen door voorheen niet-luxe producenten - heeft ook geholpen om de marges te vergroten.

De digitalisering is versneld

Op het eerste gezicht lijkt de digitalisering ten goede te komen van de kleinere merken die nu gemakkelijker hun klanten kunnen bereiken. Maar de digitalisering brengt ook meer prijstransparantie met zich mee waardoor kortingen sneller in het oog springen. Dankzij hun controle over de detailhandel zijn de grote, gevestigde merken beter in staat om de prijzen, en dus hun merkwaarde, te beschermen.

De vraag naar luxe is uitgesteld of verplaatst

Kan de luxesector zich aanpassen aan nieuwe manieren van zakendoen en de huidige afname van de vraag opvangen? Volgens de analisten van Capital Group is een groot deel van de vraag tijdelijk uitgesteld of naar een ander land verhuisd. Chinese consumenten die voorheen winkelden in Parijs of Milaan, doen dat nu in high-end winkeldistricten in Beijing of Shanghai.