Capital Group ziet nieuwe generatie defensieve aandelen

Volgens Capital Group ontwikkelen een reeks disruptors of ontwrichtende bedrijven zich als een nieuw soort defensieve bedrijven. Investment Director Andy Budden analyseert waar die nieuwe generatie defensieve aandelen te vinden zijn.

“We bevinden ons op een bijzonder moment in de geschiedenis, met wat soms de vierde industriële revolutie genoemd wordt. Met behulp van internet en technologie slaagt een aantal bedrijven erin om hun sector volledig te ontwrichten. Het opvallende is dat veel van deze bedrijven niet alleen een enorme groei doormaken, maar dat ze ook sterke defensieve eigenschappen hebben. Denk maar aan het zeer sterke rendement van de pandemie-aandelen, bij zowel de crash eerder dit jaar, maar ook bij het spectaculaire herstel.”

“Deze nieuwe defensieve aandelen vind je op twee niveaus – bij de nieuwe technologie zelf en bij de nieuwe bedrijfsmodellen. Bij de nieuwe bedrijfsmodellen gaat het om bestaande bedrijven die een gestage groei kennen, maar die zichzelf robuuster, voorspelbaarder en minder cyclisch maken."

“Denk bijvoorbeeld aan software. Software AG heeft de afgelopen vijf jaar een enorme transformatie doorgemaakt. In plaats van eenmalig kosten te betalen voor een product, is de oplossing nu een abonnementsmodel, wat goed uitkomt voor zowel de klant als het softwarebedrijf. Vanuit het perspectief van de klant zijn de initiële kosten minder hoog en de kosten zijn beter zichtbaar, met meer toegang tot geavanceerde software. Voor het softwarebedrijf is er een verminderde cycliciteit, een betere zichtbaarheid van de inkomsten en meer groei, aangezien klanten uiteindelijk vaak meer te betalen in de loop van de tijd.” “De nieuwe technologie verwijst naar de bekende ontwrichters die hun sector transformeren, en deze transformatie doet nieuwe en soms ongelooflijk grote markten ontstaan, waarvan de huidige penetratiegraad nog steeds beperkt is. Deze bedrijven hebben zeer positieve groeivooruitzichten voor de komende vijf tot tien jaar, waardoor ze het potentieel hebben om ook tijdens een recessie te groeien en dus defensief kunnen zijn.”

“Veel nieuwe technologie heeft te maken met connectiviteit. Dit zijn bedrijven die de exponentiële groei van het internetgebruik faciliteren, waaronder apparaten, componenten, halfgeleiders en datacenters.”

“Een ander voorbeeld is wat we ‘de volgende generatie nutsbedrijven’ noemen. Een nutsbedrijf levert per definitie essentiële diensten, met een vraag die over het algemeen stabiel blijft gelijk welke economische omstandigheden. Historisch gezien omvatten ze aardgas, water en elektriciteit, maar nu ontstaat een nieuwe generatie in de vorm van digitaal entertainment. Millennials integreren het internet volledig in hun dagelijks leven, waarbij ze een groot deel van de dag doorbrengen op hun mobiele telefoons, met als gevolg eenzelfde inelastische vraag als bij de traditionele nutsbedrijven. Digitaal entertainment heeft ook een overtuigende prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van traditioneel offline entertainment, wat bijdraagt aan het nutsachtige belang ervan voor de volgende generatie.”