Beleggen in uitzonderlijke Europese aandelen vereist denken in decennia

Als we buitengewone beleggingsrendementen willen behalen, moeten we ruimdenkender zijn dan de massa en een beleggingshorizon van tientallen jaren hebben. Onze benadering van Auto1 en Spotify illustreert dit, schrijft Moritz Sitte van het European Equity Team van de Schotse langetermijnbelegger Baillie Gifford. "Gekke ideeën, ongewone en extreme scenario's zijn allemaal welkom. Dan kom je geweldige en innovatieve bedrijven tegen, ook in Europa."

Moritz sitte
Moritz Sitte

Denk op de lange termijn

Baillie Gifford zoekt bedrijven die het in zich hebben om exceptioneel te zijn. Bedrijven die kunnen groeien en bloeien en die ze jarenlang, zo niet decennia, in hun portfolio kunnen houden. Dit is zowel een gedragsmatige als een analytische uitdaging. Het vereist wel een andere manier van denken.

De dagelijkse ervaring van belegd zijn in een uitzonderlijk bedrijf dat exponentiële vooruitgang boekt, verschilt niet echt van het bezitten van aandelen van een middelmatig bedrijf dat lineair vooruitgang boekt. Maar voor wie in decennia denkt, wordt het makkelijker om de echt grote kansen van de rest te onderscheiden. Om die zeldzame uitzondering op te sporen en na te denken over hoe de toekomst van dat bedrijf eruit zou kunnen zien, zijn vooral creativiteit en verbeeldingskracht nodig.

Spotify's omslagpunt

Sitte belicht twee Europese bedrijven die een enorm potentieel hebben om uitzonderlijk te zijn. De eerste is bekend: Spotify. Wie gebruikt de muziek- en podcastdienst niet? Wat Sitte zo opwindend vindt aan Spotify, is dat zij de mogelijkheid heeft om de hele audio-industrie te veranderen.

De conventionele benadering zou zijn om lineair naar voren te extrapoleren. Hoewel Spotify zijn inkomsten de afgelopen vier jaar bijna heeft weten te verdubbelen, zijn de economische aspecten in grote lijnen hetzelfde gebleven: het bedrijf geeft ongeveer 75 cent van elke verdiende dollar door aan platenmaatschappijen. Baillie Gifford heeft veel tijd gestoken in het onderzoeken en verbeelden van hoe verandering eruit zou kunnen zien. Baillie Gifford denkt dat platenmaatschappijen uiteindelijk kunnen verdwijnen. Dat zou kunnen leiden tot een eerlijker verdeling van de winst en een versteviging van de centrale rol van Spotify in het ecosysteem verstevigen.

Gezien de toenemende schaal en de gegevens die daarmee gepaard gaan, lijken de mogelijkheden voor het bedrijf om zijn diensten voor zowel luisteraars als makers te verbeteren en uit te breiden, eindeloos. Het zou artiesten kunnen helpen nog meer te weten te komen over hun fanbase, luisteraars kunnen verblijden door live concerten en andere soorten content te laten streamen die momenteel niet beschikbaar is, en betere manieren kunnen vinden om producenten en consumenten met elkaar in contact te brengen, wat beide ten goede zou komen.

Het feit dat het huidige machtsevenwicht tussen artiesten, platenmaatschappijen en Spotify stabiel lijkt, betekent nog niet dat dit ook zo is. Naarmate Spotify zich verder uitbreidt, kan de industrie een omslagpunt bereiken dat resulteert in een dramatische, onomkeerbare verandering. Sitte weet niet wanneer dit zal gebeuren of hoe extreem de uitkomst zal zijn, maar hij is ervan overtuigd dat de kansen steeds meer in het voordeel van Spotify zullen uitvallen. De nieuwe richting van Auto1 Het andere bedrijf is Auto1 dat de Europese markt van tweedehandsauto’s wil transformeren. Het is in België bekend van de website www.wijkopenautos.be. De traditionele manier van het kopen en verkopen van tweedehandsauto’s functioneert slecht. Het is tijdrovend, onhandig en ondoorzichtig. Het is suboptimaal voor zowel autodealers als consumenten. Auto1 wil dit volledig veranderen.

De direct-to-consumers divisie Autohero koopt van en verkoopt auto's aan de eindgebruiker zonder tussenkomst van een dealer. Dit houdt in dat Auto1 verder gaat dan de digitale omgeving en zwaar investeert in stenen: er moeten opknap- en kwaliteitscontrolecentra worden gebouwd, en er moet een logistieke en leveringsinfrastructuur worden opgezet. Het vereist ook dat een volledig ander bedrijfsmodel wordt omarmd. Auto1 heeft financiering en een sterke balans nodig om te slagen. Het model is kapitaalintensief en biedt lage marges.

Het is gemakkelijk om een dergelijke strategie af te wijzen, maar de potentiële beloningen kunnen in dit geval enorm zijn. Als Auto1 erin slaagt om het model te laten werken en de consument te verrassen door tweedehandsauto's tegen aantrekkelijke prijzen en van constante kwaliteit rechtstreeks aan huis te leveren (met de mogelijkheid om een auto binnen zeven dagen terug te brengen), dan heeft het een reële kans om deze sector te transformeren.

Sitte kan zich een toekomst voorstellen waarin Auto1 een marktplaats creëert die zo liquide is en een logistieke ruggengraat die zo sterk is dat consumenten hun gewoonten op een fundamenteler niveau veranderen. Waarom zouden consumenten hun auto niet vaker inruilen om wat ze in de garage hebben staan beter af te stemmen op wat ze in het dagelijks leven nodig hebben? Waarom zou Auto1 zijn ambitie beperken tot tweedehandsauto's als zijn infrastructuur ook zou kunnen worden gebruikt voor de verkoop en service van nieuwe auto's? Waarom zou Auto1 niet meer zijn dan een tussenpersoon?

De aanwezigheid van Auto1 op zo'n cruciaal moment van het transactieproces betekent dat het zijn inkomstenbasis zou kunnen uitbreiden door aanvullende, aangrenzende diensten en producten aan te bieden, van verzekeringen tot financiering. Dit zou zijn inkomstenkansen en winstgevendheid drastisch kunnen verhogen.

Risico en beloning

Beleggers maken zich doorgaans te veel zorgen over het laatste nieuws en extrapoleren op basis van het verleden of analogieën. Maar om buitengewone rendementen te behalen, moeten ze anders durven zijn. Daar is soms moed voor nodig. Baillie Gifford biedt haar teams alle vrijheid en gelegenheid om uiteenlopende beleggingsideeën te bespreken, van bijzonder tot ronduit raar.