Jennison: ‘Covid-premie’ voor groeiaandelen ruimschoots uitgewist

Onzekerheid en hoge marktvolatiliteit zullen blijven bestaan totdat beleggers er vertrouwen in krijgen dat de inflatie onder controle is en er een zekere mate van consensus ontstaat over de vooruitzichten voor de economische groei en de rentes. Breekt dat moment eenmaal aan, dan zullen beleggers zich volgens Jennison Associates weer concentreren op het vinden van bedrijven die aantrekkelijke groei laten zien in een wereld waarin de economische activiteit afneemt.

Onzekerheid domineert het marktsentiment. De risicoaversie is toegenomen en risicovolle beleggingen zijn in waarde gedaald. Ook de waarderingen van veel groeibedrijven zijn de voorbije zes maanden aanzienlijk afgekomen.

Covid-premie

Zo is bijvoorbeeld de waarderingspremie van de S&P 500 Growth Index ten opzichte van de standaard S&P 500 Index (op basis van voorwaartse K/W-ratio’s) gedaald tot onder de niveaus van 2018 en 2019, waardoor de "Covid-premie" die de markt toekende aan bedrijven waarvan het groeitraject aanzienlijk steiler werd tijdens de lockdowns, meer dan uitgewist is.

“Vandaag zien we waarderingen van groeiaandelen die veel dichter bij de langetermijngemiddeldes liggen, ondanks de aantrekkelijke groeicijfers die veel bedrijven nog steeds bieden”, aldus de vermogensbeheerder in deze perspective.

In sommige gevallen waren de aanzienlijke prijscorrecties zeker gerechtvaardigd. Dit is het duidelijkst in de sectoren e-commerce, sociale media en streaming entertainment, waar de aanzienlijke groeiversnelling in 2020 en 2021 de vraag voor de komende jaren naar voren lijkt te hebben gehaald en tot serieuze concurrentie heeft uitgenodigd. De recente resultaten van verschillende van deze bedrijven zijn achtergebleven bij de marktverwachtingen, met een beperkt zicht op de toekomstige omzetgroei.

Jennison ziet dit over het algemeen niet in andere groeigebieden, vooral waar de focus ligt op de zakelijke klant of waar wordt geprofiteerd van een verschuiving in de vraag, zoals met betrekking tot elektrische voertuigen. “Het doel van een actieve manager in deze volatiele tijden is om echte fundamentele veranderingen die het groeitraject van een bedrijf wijzigen te onderscheiden van marktsentiment en herwaarderingen. Ons onderzoek is precies daarop gericht.”

Revolutie

Ondanks de toegenomen onzekerheid en de negatieve krantenkoppen gaan de transformationele veranderingen in een aantal groeisectoren grotendeels onverminderd door. Technologie is daar een belangrijk onderdeel van, maar de vermogensbeheerder ziet meer kansen. In software-as-a-service (SaaS) en cloudtoepassingen bijvoorbeeld, of met betrekking tot volledig verbonden, slimme elektrische voertuigen (EV's) die een revolutie ontketenen in de honderd jaar oude auto-industrie door de relatie tussen de autobezitter en de autofabrikant fundamenteel te veranderen.

Maar te denken valt ook aan luxemerken die blijven profiteren van een sterke vraag en prijszettingsvermogen. Deze bedrijven zijn bijzonder goed bestand tegen macro-onzekerheid en hogere energie- en voedselprijzen die de gemiddelde consument stevig in de portemonnee raakt. In de gezondheidszorg doen zich kansen voor op diverse vlakken, van platforms voor gezondheidszorgvoorzieningen tot innovatieve medische apparatuur. Grote farmaceutische bedrijven boeken belangrijke vooruitgang in de strijd tegen wereldwijde gezondheidsproblemen, zoals obesitas en diabetes.

Jennison Associates is de in groeiaandelen gespecialiseerde aandelenmanager van PGIM en heeft circa $200 mrd onder beheer.