Na de financiële crisis van 2008 waren de risicobereidheid en de vraag zwak en moest de inflatie een duwtje in de rug krijgen. De Amerikaanse Federal Reserve deed zijn best om mensen aan te moedigen meer risico's te nemen, hun portemonnee te trekken en geld uit te geven. Hun inspanningen leken succesvol, want aandelen - vooral techaandelen - begonnen aan een heuse 'bull run'. Technologiebedrijven ontdekten dat mensen bereid waren om hen veel geld te geven, zelfs zonder enig bewijs van hun vermogen om winst te genereren. Het was geen geheim dat er een soort zeepbel op de aandelenmarkt aan het ontstaan was, maar de omvang ervan was onbekend.
2018 bevestigde de aanwezigheid van een zeepbel toen techaandelen afbladderden bij het zien van milde renteverhogingen. 2020 had Wall Street kunnen laten wennen aan hogere rentes, maar de pandemie maakte dat onmogelijk. De Fed nam haar zorgen over de economie weg door, zoals ze na 2008 hadden gedaan, de economie te stimuleren. En om de zeepbel lucht in te blazen, kwam een leger van kleine aandelenhandelaars helpen. De S&P 500 steeg maar liefst 107% tussen het begin van de pandemie en het einde van 2021, en de Nasdaq 100 130%.
Zoals we weten, heeft de Fed die zeepbel begin vorig jaar goed en wel laten knappen toen ze begonnen met een reeks renteverhogingen waaraan nog geen einde is gekomen. Tussen dat moment en half november 2022 verloor de Nasdaq 100 29% en de S&P 17%. Wat mensen nu willen weten is, als de zeepbel nog niet volledig is gebarsten, hoe lang zal het dan nog duren voordat dit gebeurt? En als de Fed een beurscrash dreigt te veroorzaken door voortdurend te blijven verhogen, is het dan waarschijnlijk dat ze van koers zal veranderen? Lees snel verder voor meer uitleg, of je nu geïnteresseerd bent in CFD online handelen met aandelenkoersen, forex of ETF's.
Bezorgd over een mogelijke recessie en het daaruit voortvloeiende banenverlies, hebben Democratische wetgevers de Fed gevraagd om een einde te maken aan de renteverhogingen, desalniettemin verhoogde de Fed begin mei de rente met nog eens 0.25 procentpunt. Sommige analisten meenden een hint te hebben opgevangen in de taal van de Fed dat dit de laatste renteverhoging in de reeks zou zijn, maar dit was verre van duidelijk. Wat betreft de inflatiegegevens die de Fed leiden bij hun beleidsbeslissingen, was het waar dat de voedsel- en energieprijzen tot rust waren gekomen, maar dat gold niet voor de kosten van huisvesting en medische zorg. Ondanks de aanhoudende inflatie en het gebrek aan intentieverklaringen van de Fed om de rente te verlagen, verwachtten de markten dat de economische druk de Fed zou overtuigen om de rente voor 2024 te verlagen.
De Fed gaf toe dat de faillissementen van Signature Bank en Silicon Valley bank in maart op zijn minst een milde recessie zouden kunnen veroorzaken. Begin juni leek het erop dat een neergang een beetje kon worden uitgesteld als de Amerikaanse wetgevers het eens zouden worden over een verhoging van het schuldenplafond om te voorkomen dat de overheid in gebreke zou blijven. Toch werd een recessie in de tweede helft van het jaar als onvermijdelijk beschouwd. Een voorspelling van Bloomberg Economics van eind vorig jaar schatte de kans op een recessie tegen augustus 2023 op 100%.
Wat volgens econoom Jeremy Grantham de weegschaal kan en zal doen doorslaan in het voordeel van een recessie, is een crash van de aandelenmarkt. Grantham verwacht dat de S&P 500 later dit jaar met 50% zal zakken en een recessie zal katalyseren, terwijl Stephanie Pomboy van Macro Mavens denkt dat de crash eerder op een schaal van ongeveer 30% zal liggen. Ook analist Larry McDonald verwacht scherpe daling van de aandelen, vooral omdat de aandelenmarkten geen rekening hebben gehouden met de "enorme verliezen onder de oppervlakte" van het banksysteem die nog gecorrigeerd moeten worden.
Volgens Justin Simon van Jasper Capital worden aandelenrally's die we in de tussentijd zien "gezien als kansen om te ontspannen", maar de waarheid is dat ze eigenlijk "mensen meelokken ". Simon gaat in op de vraag hoeveel de zeepbel nog moet barsten als hij opmerkt dat, uitgaande van half november vorig jaar, aandelen nog eens 30-40% zouden moeten verliezen om terug te keren naar het pre-Covid territorium. Zelfs op dat moment waren aandelen volgens Simon opgeblazen.
We weten dat Fed-voorzitter Jerome Powell zich minder zorgen maakt over het redden van de economie van een recessie. Zijn zorgen zijn meer dat "we niet de fout maken om het beleid niet snel genoeg aan te scherpen of te versoepelen". Sterker nog, hoe langer die hoge inflatie aanhoudt, des te dieper verankerd het raakt in de economie. Strategen zeggen dat, zelfs als de economie de tegenwind kan verdragen, de aandelenmarkt dit jaar waarschijnlijk nog steeds abrupt zal dalen.
Het rentebeleid van de Fed heeft invloed op de prestaties van de Amerikaanse dollar ten opzichte van haar forexpartners, dus verlies het niet uit het oog terwijl u online in forex handelt bij iFOREX Europe. iFOREX Europe stelt u in staat om een verscheidenheid aan financiële CFD-instrumenten te verhandelen, zoals aandelen, grondstoffen, forex en meer, vanaf een gestroomlijnd, gebruiksvriendelijk mobiel platform.