Uit een nieuwe raming van het Europees statistisch bureau Eurostat blijkt dat de economie van de eurozone in het vierde kwartaal van 2008 met 1,5% is gekrompen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De raming komt overeen met een eerdere schatting die in februari werd afgegeven en met de verwachting van analisten.
De economieën van alle 27 lidstaten van de Europese Unie lieten gemddeld een krimp van 1,5% ten opzichte van het kwartaal daarvoor zien. In vergelijking met dezelfde periode in 2007 was de krimp in de eurozone als in de gehele Europese Unie 1,3%.
In het derde kwartaal van 2008 was reeds sprake van een negatieve groei. De eurozone krimp met 0,2% en de hele EU met 0,3%. Hierdoor is de Europese Unie nu officieel in een recessie beland. Hier is sprake van wanneer minimaal twee achtereenvolgende kwartalen een krimp laten zien.