"De beurs is momenteel een groot casino”, zei een vriend vorige week tegen mij. Hij werkt net als ik al vele jaren in de beleggingswereld. We hadden de dagen daarvoor weer enorm fluctuerende koersen gezien. Aandelen die per dag meer dan 10% daalden en stegen zonder dat er een aanwijsbare aanleiding voor was, aandelen die werden afgestraft nadat het bedrijf meevallende cijfers bekend maakte en vele buitensporige, irreële bewegingen op de obligatiemarkt. Ik moest toegeven dat er totaal geen verband meer leek te zijn tussen de dagelijkse beurskoersen en de reële (echte) economie. We kwamen echter wel tot de conclusie dat deze tijden kansen bieden.
Er is al eeuwen een verband tussen de beurskoersen en de economie. Het is een pijler in het kapitalistische systeem. Beurskoersen weerspiegelen verwachte (toekomstige) zaken als winstgroei, consumentenbestedingen, werkloosheid en inflatie. Het is dus ook logisch dat de koersen gekelderd zijn door de aangekondigde recessie. Waar het nu echter om gaat is dat het genoemde verband tussen de huidige koersen en de verwachte, slechte reële economie volledig uit het lood geslagen is. Mensen die denken dat die verhouding nu, na honderden jaren aanwezig te zijn geweest, weg is en niet meer terugkomt, adviseer ik niet meer te beleggen. Dan is een avondje uit in het casino toch veel leuker en gezelliger? Wij blijven op de beurs en denken dat incidentele zaken ervoor gezorgd hebben dat de balans en het daarbij horende evenwicht tijdelijk van het toneel verdwenen zijn:
Als eerste natuurlijk: de snelheid en omvang van de wereldwijde, economische teruggang.
Beleggers met aandelen als onderpand op een krediet die moeten verkopen, waardoor het onderpand nog meer daalt. Een vicieuze cirkel die pas stopt als koersen stijgen.
Een ongekende media-aandacht voor al het slechte nieuws in de wereld.
Een bankensysteem dat niet goed functioneert.
En nog 15 andere zaken die u ook al weet en die ik nu niet noem.
Wierda en Partners denkt dat het kapitalistische systeem erg ziek is, maar uiteindelijk niet dood gaat, maar beter wordt.
In 1998 en 2003 was het sentiment op de beurzen erg slecht. Velen verkochten omdat er geen licht aan het einde van de tunnel leek te zijn. De AEX stond op 217 punten (2003) en menigeen wist toen zeker (net als nu) dat 150 punten binnen bereik was. Ook moesten velen gedwongen (onderpand) verkopen. De lichtpuntjes waren er echter wel, zo bleek al snel. De koersen schoten omhoog. Beleggers wilden de boot niet missen en angst sloeg uiteindelijk zelfs om in hebzucht. Wij zien nu overeenkomsten qua sentiment. Er zijn zelfs lichtpuntjes, die de krant soms nauwelijks halen:
De grondstofprijzen vertonen weer een stijgende tendens. (Neemt de vraag toe of is productiecapaciteit verlaagd?)
China en de VS pompen miljarden dollars in de economie. (Dat gaat zeker effect hebben.)
De onderlinge kredietverlening tussen banken komt langzaam op gang. (Kijk eens naar Euribor -tarieven.)
Enkele BTW-tarieven worden verlaagd.
De benzine-en voedselprijzen zijn fors gedaald. Dat merken velen in koopkracht.
Het was goed te lezen dat ook de heer Trichet (President van ECB) wat positiever wordt: "De globale economie nadert het moment van heropleving" (9 maart).
Even voor de duidelijkheid: wij verwachten niet een snel herstel van de economie. Wij denken echter niet dat de economie nog slechter wordt dan velen nu al vrezen. Op basis van een eeuwenoud verband gaan de koersen dan omhoog, al geloven weinig dat nu. Het wachten is nu dus op stabiliserende en daarna stijgende koersen. Enkele zaken die dit in gang kunnen zetten:
Verschillende overheidsmaatregelen die effect beginnen te krijgen.
Einde van gedwongen verkoop van aandelen (onderpand).
Banken die (met overheidsgarantie) weer aan elkaar gaan lenen.
Bedrijven die van de beurs worden gehaald omdat partijen geld denken te verdienen aan de forse onderwaardering.
De volgende keer zullen wij weer individuele aandelen bespreken die kansrijk zijn. Mocht u eens met ons van gedachten willen wisselen over deze en andere beleggingen of willen reageren op deze nieuwsbrief, neem dan gerust eens contact op. (E. Wierda,directeur)
“Edwin Wierda is Algemeen Directeur van Wierda en Partners www.wepv.nl Deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling om het doen van specifieke beleggingen. Iedere belegging die de lezer overweegt te doen, zal hij/zij moeten toetsen aan de eigen persoonlijke financiële situatie.”