Goede doelen verliezen enorm op beleggingen

Goede doelen hebben in 2008 enorm veel geld verloren op hun beleggingen. Zo hebben fondsenwervende goede doelen met een CBF-keurmerk vorig jaar ongeveer 100 miljoen euro verloren. Samen hebben de vijf grootste fondsen alleen al een verlies van 89 miljoen euro geleden. Het Oranje Fonds is recordhouder. Dat fonds zag 38 miljoen euro verdampen.

Het relatief grootste verlies kwam voor rekening van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Die verloor maar liefst 21,7 % van zijn belegd vermogen.

Directeur Roemer Boogaard: `Nee, dit slechte resultaat hadden we niet verwacht. Anders hadden we wel op tijd adequate maatregelen genomen en onze aandelen verkocht. Maar de vraag is: wanneer stap je uit. Dat is niet ons vak.`

Gebaseerd op: Het Financieele Dagblad (20-7-2009)
© Newsselect 2009