Het inzakken van de wereldhandel heeft een vernietigend effect op de bulkscheepvaart en op de scheepsbouw. `s Werelds twee grootste scheepswerven worden door de overheid gereanimeerd en steeds meer lopende orders worden gecancelled. Ondanks de komende productiestop, is er toch nog hoop.
Zo werd de grondstoffenhandel van Australië naar China jarenlang belemmerd door het gebrek aan grote bulkcarriers. De grote carriers die nu geleverd worden zullen echter de grondstoffenprijzen doen dalen en de vraag verder doen toenemen. Voor olietankers zijn de vooruitzichten minder gunstig: de olieprijzen blijven sterk volatiel.
Desondanks worden steeds meer oude (en kleine) tankers uit de roulatie gehaald doordat ze bijvoorbeeld niet meer voldoen aan de strengere milieu-eisen. Bovendien zijn de aardolievelden in het noorden bijna uitgeput waardoor de olie van ver moet worden aangevoerd. En dat betekent dat de vraag naar grote olietankers weer zal toenemen.
Toch zal de scheepvaartsector die Azië, Europa en Afrika verbindt dit jaar naar schatting een verlies lijden van 20 miljard dollar. Analisten denken niet dat het bulktransport zich structureel zal herstellen wanneer de mondiale economie weer aantrekt.