Waarschijnlijk dat u de afgelopen dagen al wel vernomen heeft van de laatste aankoop van
Warren Buffett : een spoorwegmaatschappij. Zijn grootste overname ooit. De prijs? Zo\'n $ 44 miljard. Een groot deel daarvan had Buffett nog in zijn achterzak zitten...
Burlington Northern Santa Fe (BNI), om dit bedrijf gaat het, vervoert met name kolen en graan, andere commodities als aluminium en papier en ook consumentengoederen die voorheen vooral per vrachtwagen vervoerd werden. Overigens, het personenvervoer per trein stelt in Amerika niet zoveel voor. Buffett zelf beschouwt zijn laatste overname als blijk van zijn volste vertrouwen dat hij heeft in de toekomst van Amerika - en vooral ook in de onderliggende vrije markteconomie.
Jeugdhobby
Achteraf bezien is de overname door Buffett van een grote spoorwegmaatschappij niet zo vreemd. De afgelopen jaren kocht Buffett stilletjes aan telkens aandelen Burlington Northern bij. Op deze wijze groeide zijn belang al tot 22,6% van de aandelen.
Maar daarnaast speelt nog wat anders. Buffett heeft in recente jaren meermaals aangegeven graag een grote overname te willen doen. Investeringen van een paar miljard zijn voor hem amper de moeite meer. \"
Ik zoek olifanten,\" aldus Buffett eerder eens.
Wat veel beleggers van Buffett wel weten is dat hij op jonge leeftijd six packs
Coca-Cola in de kruidenierswinkel van zijn opa kocht voor $ 0,25 om de blikjes vervolgens afzonderlijk voor $ 0,05 te verkopen. Winst: $ 0,05. Vele decennia later zou Buffett de grootste aandeelhouder van
Coca-Cola worden. Dat is hij tot op de dag van vandaag nog steeds.
Een andere activiteit van Buffett gedurende zijn tienerjaren betrof de vele krantenwijken die hij voor The
Washington Post liep. En ook daarvan is Buffett al sinds jaar en dag de grootste aandeelhouder.
Een wat minder bekende jeugdhobby van Buffett betreft, u raadt het al, (model)treinen... Met de overname van Burlington Northern is nu ook deze vroegere jeugdhobby van Buffett in een daadwerkelijke investering omgezet.
Slimme investering?
Lange tijd is de situatie voor veel Amerikaanse spoorwegmaatschappijen eigenlijk vrij beroerd geweest. Enigszins vergelijkbaar met die van in geldproblemen verkerende luchtvaartmaatschappijen momenteel. Vanaf begin jaren \'80 is het tij voor spoorwegmaatschappijen echter langzaamaan ten goede gekeerd. Niet geheel toevallig geldt dat juist ook vanaf dat moment de Amerikaanse overheid zich minder met de spoorwegmaatschappijen is gaan bemoeien.
Van de 40 spoorwegmaatschappijen van begin jaren \'80 zijn er als gevolg van consolidatieslagen momenteel nog 7 over. Dit heeft de concurrentiedruk doen verminderen en heeft daarnaast geleid tot schaalvoordelen.
Spoorlijnen neigen, zoals velen zich wel zullen herinneren van de economielessen van de middelbare school, als het ware naar een \'natuurlijk monopolie\'. Waar reeds een spoorweg ligt zal heel waarschijnlijk geen nieuwe spoorweg door een concurrent worden aangelegd. Dit vanwege de hoge kosten. Voor het gevaar dat nieuwe spoorwegen naast de bestaande rails van Burlington Northern zullen worden aangelegd hoeft het bedrijf dan ook niet te vrezen. De grootste concurrentie voor spoorwegmaatschappijen vormt het goederenvervoer per vrachtwagen.
Wie deze situatie overdenkt komt echter al snel tot de conclusie dat het voordeel uitgaat naar spoorwegtransport, helemaal in een uitgestrekt land als de Verengde Staten. Waarom? Spoorvervoer is een stuk efficiënter dan vervoer per vrachtwagen. Tevens zijn minder dure arbeidskrachten (chauffeurs) nodig. Straten worden als gevolg van vervoer per trein ontlast, wat leidt tot zowel minder filevorming als tot minder beschadigingen aan de wegen. En zeker niet onbelangrijk, vervoer per spoor is tevens aanmerkelijk minder milieubelastend. Zo ligt bijvoorbeeld de CO2-uitstoot per ton vervoerde vracht beduidend lager.
Sommige economen vrezen voor stijgende prijzen van diesel, welke de winstmarges op goederenvervoer per spoor zouden kunnen drukken. Niets is minder waar. Hogere brandstofprijzen zullen juist een zegen voor spoorwegmaatschappijen blijken. Dit omdat ze, vergeleken met vrachtauto\'s, veel efficiënter met hun brandstof omgaan. Hogere brandstofprijzen zal het relatieve kostenverschil enkel meer in het voordeel van goederentransport per spoor doen uitgaan.
Maar is de recessie nu wel voorbij?
Buffett geeft aan niet precies te weten hoe de economie er over één of twee kwartalen voor zal staan. En of aandelen aan het eind van de maand of over een jaar al dan niet hoger zullen staan. Buffett stelt dat hij met deze overname zijn volste vertrouwen uitspreekt in het management van Burlington Northern en het bedrijf zelf \"
maar bovenal ook in de toekomst van Amerika\".
Opmerkelijk genoeg geldt dat vele particuliere en professionele beleggers, vaak beduidend jonger dan de 79-jarige Buffett, beleggingsbeslissingen alsmaar uitstellen. Om eerst tal van economische cijfers af te wachten. En om vervolgens opnieuw te wachten, nu weer op andere cijfers. Alsof de toekomst dan opeens zeker zou zijn. Voor hen valt nog heel wat te leren van de investeringsfilosofie van \'s werelds nieuwste spoorwegbaron...
---
EXTRA INFORMATIE:
Buffett heeft aan het Amerikaanse CNBC telefonisch toelichting gegeven over zijn laatste aankoop:
http://www.cnbc.com/id/33603477
De website van Burlington Northern Santa Fe is raadpleegbaar via onderstaande link:
http://www.bnsf.com
---
Met vriendelijke groet,
Hendrik Oude Nijhuis