De opkomst van de nieuwe armen: miljoenen Amerikanen nog jaren zonder werk

Nu de Amerikaanse arbeidsmarkt verder inzakt, hebben ook werkloze Amerikanen het steeds moeilijker om opnieuw aan de slag te gaan. Steunprogramma's en werklozensteun, die door het Amerikaanse congres reeds voor een langere periode dan normaal werden verlengd, blijken onvoldoende omdat de meeste Amerikanen ook na deze periodes werkloos blijven. De Amerikaanse economie moet maandelijks 100.000 jobs creëren, enkel om de mensen die zonder job vallen op te vangen. Ondertussen zitten al meer dan 15 miljoen Amerikanen zonder werk, de meeste van hen uit de ooit begeerde middenklasse. Indien het congres in April de hulpmaatregelen niet nog eens verlengt, komen 2,7 miljoen mensen zonder financiële steun te zitten. Een deel van die mensen dreigt dat ook dakloos te worden, schrijft The New York Times. Het gaat vooral om vrouwen in de leeftijdscategorie 45 - 64 jaar.

Veel steuntrekkers beginnen ondertussen ook de effectiviteit van de steunprogramma's in vraag te stellen. Die werden in het midden van de jaren negentig aangepast in functie van het vinden van werk, maar in deze diepe recessie blijken ze inadequaat. ‘We hebben een veiligheidsnet gecreëerd dat volledig op werk is gebaseerd, maar we hebben geen werk,' zegt Timothy M. Smeeding, de directeur van het Instituut dat onderzoek doet naar de oorzaken van armoede.

Express.be